Boeken algemeen

dinsdag 3 oktober 2017

De kleine vampier - Angela Sommer-Bodenburg

Morgen is het zover: dan begint de kinderboekenweek! Het thema is dit jaar Gruwelijk eng! Een
superleuk thema waar veel soorten boeken bij passen.

Zo besprak ik de afgelopen dinsdagen al een paar kerntitels voor verschillende leeftijden.

Deze week geen kerntitel, maar wel een boek dat perfect aansluit bij het thema: De kleine vampier.

Het boek is oorspronkelijk geschreven in het Duits en wel in 1979. In 2001 kwam het voor het eerst uit in Nederland. 
Inmiddels is het boek verfilmd. Daarom is het boek opnieuw uitgekomen als film-editie. De film draait vanaf 4 oktober (morgen).

Omslagtekst:

Een vriendschap die de wereld op zijn kop zet!

Anton houdt van griezelen en verslindt boeken over vampiers. Als hij er onverwacht één tegenkomt, is die toch heel anders dan hij dacht. 
De kleine Rudolph is namelijk stoer, aardig en vooral ongevaarlijk.
Samen met Anton vliegt hij eropuit om zijn hele vampierfamilie te redden uit de handen van de vampierjagers. Het wordt een avontuur vol actie, rondvliegende koeien en het meest betoverende vampierzusje van het heelal; een avontuur om in te bijten!

Wereldwijd werden er meer dan 12 miljoen exemplaren verkocht van De kleine vampier. Dit boek bevat fenomenaal beeldmateriaal uit de allereerste Nederlandse 3D-animatiefilm, met stemmen van onder meer Buddy Vedder en Britt Scholte.

Mijn mening:

Alhoewel het boek al zo lang bestaat, had ik het niet eerder gelezen. Ik vond hem verrassend leuk en snap heel goed waarom hij verfilmd is. Als je het boek leest, dan speelt de film zich al af in je hoofd, zo beeldend is het geschreven. 
Op dit moment heb ik de trailer van de film nog niet gezien (daar wacht ik mee tot na het schrijven van dit boekverslag), toch denk ik dat ik er, mede door de foto's in het boek, al een heel goed beeld van heb.



De kleine vampier is een typisch kinderverhaal: Spannend, maar niet té eng. 
Anton en Rudoph zijn de helden uit het verhaal. De vampierjagers zijn de klunzige sukkels. Vampierjager Rookery is een mopperkont die alle vampierjagers uit wil roeien. Zijn collega Manus is uitvinder en wil hem graag helpen, maar werkt meer tegen dan dat hij helpt. Dat zorgt voor lachwekkende situaties.

Vriendschap tussen mensen en vampiers is niet gebruikelijk. De vampiers hebben vooroordelen tegen mensen. Ze denken dat alle mensen zijn als de vampierjagers. Andersom zijn de mensen bang voor vampiers. De vriendschap tussen Anton en Rudolph wordt eerst dan ook niet toegejuicht.

De film is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Het boek zou voor die leeftijd ook al prima voorgelezen kunnen worden. Zelf lezen vanaf een jaar of 9 (groep 5/6).

Het boek is verkrijgbaar als paperback (klik) en als e-book (klik). Als je De kleine vampier via een link op mijn blog bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra. 

Titel: De kleine vampier 
auteur: Angela Sommer-Bodenburg, Nicholas Waller
Oorspronkelijke titel: Der kleine Vampir
vertaling: Mechteld Jansen
uitgeverij: De Fontein
ISBN: 978 90 261 4424 0

aantal pagina's: 160
verschijningsdatum: september 2017

Bekijk op bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten