Boeken algemeen

dinsdag 5 september 2017

Stranders - Iris Stobbelaar


De kinderboekenweek staat voor de deur. En die is dit jaar Gruwelijk Eng!
Daar horen natuurlijk gruwelijk enge boeken bij. Bijvoorbeeld Stranders van Iris Stobbelaar.
Stranders is dit jaar één van de kerntitels van de Kinderboekenweek.

Iris Stobbelaar vroeg mij of ik rond de Kinderboekenweek aandacht aan haar boek wilde besteden op mijn blog en mee wilde doen aan de blogtour rondom Stranders. Aangezien de omschrijving van het boek mij aansprak, wilde ik dat graag doen.



Waar gaat het boek over:

Job moet van zijn ouders steeds op zijn jongere zusje Kaatje passen, terwijl hij veel liever gaat voetballen. Als hij op een dag een belangrijke wedstrijd heeft en onverwacht wéér op haar moet passen, gaat hij er vandoor. Zijn zusje zoekt het maar uit! Hij wilde dat hij haar nooit meer hoefde te zien!

Als hij na de wedstrijd thuiskomt, is Kaatje nergens te bekennen. Wanneer hij naar haar op zoek gaat, staat een vreemde man op hem te wachten die beweert te weten waar zijn zusje is.
Als Job met de man meegaat, laat hij de wereld zoals hij die kent achter zich, om in een heel andere wereld een gruwelijk eng avontuur te gaan beleven.
De enige manier om weer thuis te komen, is het redden van zijn zusje. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Gelukkig staat hij er niet helemaal voor. Al is het wel erg lastig om erachter te komen wie er te vertrouwen is en wie niet.

Mijn mening:

Volgens mij heb ik nog nooit een boek gelezen waarin zóveel verschillende monsters voorkomen! En dan heb ik het niet over kinderachtige monstertjes. De wereld waaruit Job Kaatje moet gaan halen, is namelijk één grote nachtmerrie.

Voor wie het lastig vind om volgens de gedetailleerde omschrijvingen nog zelf een eng monster voor zich te zien staat er aan het begin van ieder hoofdstuk een duidelijke illustratie, waarop je met regelmaat één van de griezels te zien krijgt .
Verder vind je aan het begin en het eind van het boek een plattegrond van de wereld waar Job doorheen moet zien te komen.

Waarom het boek Stranders heet? Omdat de bewoners van de wereld waar Job en Kaatje terecht zijn gekomen Stranders heten. Zij zijn gestrand, omdat ze degene die ze verwenst hebben, niet hebben weten te redden, of niet gered zijn. 

Je hoeft bij dit boek niet eerst in het verhaal te komen voor het spannend is. Het is vanaf het eerste hoofdstuk al spannend en dat blijft het tot het laatste moment.

Wat mij betreft is dit dé leestip voor kinderen vanaf 10 jaar die willen griezelen. 

Qua zinsbouw en woordkeus is het een vrij pittig verhaal. Dat is het qua griezels ook, dus je moet er wel tegen opgewassen zijn.
Tegelijk is dit boek mede daardoor niet alleen leuk voor groep 7/8, maar zeker ook voor oudere lezers.
Ik vond het in elk geval heerlijk om meegenomen te worden in de fantasiewereld van de Stranders. 

Ik heb Stranders dit keer alleen gelezen, maar ik vind hem zeker ook geschikt om voor te lezen. Waarschijnlijk heb ik nog wel wat vrijwilligers thuis of in de klas om hem aan voor te lezen. 
Ik ben benieuwd hoe kinderen reageren op alle monsters en andere griezels in dit boek.

Stranders is verkrijgbaar als hardcover (klik) en als e-book (klik).

-----------------------------------------------------------------------------------------------------


Komende weken zal ik nog meer aandacht aan de kerntitels van de Kinderboekenweek besteden.
Volgende dinsdag komt bijvoorbeeld mijn recensie van het prentenboek Dit is een boek vol monsters van Guido van Genechten online en de week erna Gruwelijk grappige griezelverhalen (De lachende zaag) van Tosca Menten, Jozua Douglas en Manon Sikkel. 

Titel: Stranders
auteur: Iris Stobbelaar
illustraties: Maaike Putman

uitgeverij: Ploegsma
ISBN: 978 90 216 7510 7
aantal pagina's: 448
verschijningsdatum: november 2015






InstagramFollow on Bloglovin

2 opmerkingen: