Boeken algemeen

dinsdag 19 september 2017

Gruwelijk grappige griezelverhalen - De Lachende Zaag (Tosca Menten, Jozua Douglas, Manon Sikkel)

Op 4 oktober is het alweer zover: Dan begint de kinderboekenweek. Het thema is dit jaar Gruwelijk eng!

Afgelopen weken kon je al mijn recensies van Strandersgeschreven door Iris Stobbelaar en Dit is een boek vol monsters van Guido van Genechten lezen.

Stranders is een boek voor kinderen vanaf tien jaar, Dit is een boek vol monsters is een prentenboek en geschikt vanaf de kleuterleeftijd. 

Deze week bespreek ik Gruwelijk grappige griezelverhalen. Dit boek is één van de kerntitels van de kinderboekenweek (klik) voor groep 5 & 6. 

Afbeelding: Toscamenten.nl
Gruwelijk grappige griezelverhalen is gescheven door schrijversgenootschap De Lachende Zaag, bestaande uit Tosca Menten (bekend van o.a. Dummie de Mummi), Jozua Douglas  (bekend van o.a. De verschrikkelijke badmeester) en Manon Sikkel (bekend van o.a. de Izzylove-boeken).

Deze drie hebben samen een boek met maar liefst negen gruwelijke verhalen geschreven.
Alle verhalen zouden bijna echt gebeurd zijn, of gedeeltelijk helemaal echt gebeurd.
De verhalen zijn vaak zo absurd, dat De Lachende Zaag de omschrijving 'IJzersterke verhalen' helemaal waarmaakt. 

Waar gaat het boek over:

De verhalen in het boek zijn erg uiteenlopend, met de overeenkomst dat ze allemaal gruwelijk, eng en grappig zijn. De één wat enger dan de ander, de ander wat gruwelijker dan de één.
Ik kan je vertellen dat er echt misselijkmakende verhalen bij zitten. 

Neem bijvoorbeeld het verhaal over Knobbeltjesdag. Een dag waarop een wedstrijd puisten uitknijpen centraal staat. Of Het Spookdekbed, waarin het geheim van het levende dekbed ontrafeld wordt. Iew!

Ieder verhaal, hoe eng of vies ook, wordt afgesloten met een iets luchtiger gedicht of spreekwoord, zoals het gedicht Bruine bonen. Dat is letterlijk en figuurlijk een erg luchtig gedichtje.

Halverwege de verhalen zijn nog een aantal gruwelijk grappige griezelweetjes te vinden. In die weetjes vind je achtergrondinformatie bij de verhalen, waardoor ze nog echter lijken. 

Mijn mening

Ik heb echt gegriezeld van de verhalen, maar er ook erg om gelachen. 
De verhalen van Jozua Douglas waren erg eng, terwijl die van Tosca Menten vaker gruwelijk waren door het hoge vieze beesten-gehalte. De bijdragen van Manon Sikkel kwamen het meest realistisch over, waardoor ze nog viezer en enger overkwamen.
De gedichten en spreekwoorden na ieder verhaal vormen een leuke afwisseling. 

Bij ieder verhaal zijn leuke, grappige en verhelderende illustraties te vinden die gemaakt zijn door Katrien Holland. 

Omdat het een verhalenbundel is, hoef je niet perse alle verhalen (voor) te lezen. Zo heb ik mijn kinderen enkele verhalen voorgelezen en sommige voor mezelf gelezen. Ik zou ze niet met nachtmerries willen opzadelen.
Door de manier waarop je voorleest, maak je het natuurlijk wel zo griezelig als je zelf wilt.
Bij ons heeft er tot nu toe in elk geval niemand van wakker gelegen.

Voor school zou ik niet ieder verhaal geschikt vinden om voor te lezen, maar zou ik het geen probleem vinden als leerlingen het boek zelf zouden lezen. 
Ik zou het boek overigens eerder voorschotelen aan kinderen vanaf een jaar of tien dan aan een kind van acht uit groep 5. 
Maar misschien durf je het wel aan om hem samen met je zoon of dochter die in groep 5 zit te lezen. 

Gruwelijk Grappige Griezelverhalen is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com. De hardcover kost daar nu maar €7,99.
Wanneer je het boek via mijn blog bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Voor jou kost dat geen cent extra. 

Titel: Gruwelijk grappige griezelverhalen
auteur: De Lachende Zaag
illustraties: Katrien Holland
uitgeverij: Unieboek | Het Spectrum, Uitgeverij de Fontein en Uitgeverij Luitingh-Sijthoff
ISBN: 978 90 245 7768 2
aantal pagina's: 168
verschijningsdatum: augustus 2017

Koop bij bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten