Boeken algemeen

zondag 17 september 2017

Schuilplaats - Marike Goslinga

Aan het begin van de zomer vond ik het persbericht van Schuilplaats, het debuut van Marike Goslinga, in mijn mailbox. Het kwam op mij over als een boek dat ik interessant zou vinden om te lezen. En met de zomerse foto op de cover erbij, leek het me het perfecte boek om in de vakantie te lezen.

Schuilplaats ging met me mee naar Italië, alleen kwam ik er daar helaas niet aan toe. (Iets met: So many books, so little time...)
Terug in Nederland ben ik er gelijk in begonnen. Voorlezend welteverstaan. Het leek mijn twee oudste zoons ook een boeiend boek.

Waar gaat het boek over:

Het leven gaat door... Levi, zijn vader, broer Tom en zus Anne gaan voor het eerst op vakantie nadat moeder Tine bij een ongeluk om het leven is gekomen.
Ze gaan naar Vlieland, waar ze een tenthuisje hebben en waar ze ook altijd met hun moeder naartoe gingen. 
Levi doet zijn uiterste best om er een gewone vakantie van te maken, net als anders. Maar hij merkt al snel dat dat niet kan. Alles ís nou eenmaal anders. Niet alleen het gezin zelf, maar ook de mensen om hen heen. Hun blikken vol medelijden weerspiegelen het verlies. 

Leuke dingen met zijn vader, broer en zus doen, is ook niet zo gemakkelijk. Zijn zus is steeds boos, zijn broer lijkt vergeten te zijn hoe hij grapjes moet maken en zijn vader kan zomaar ineens gaan huilen.

Gelukkig maakt Levi algauw een paar vrienden op de camping en gaat de zon toch nog een beetje schijnen op Vlieland.

Mijn mening:

Voordat ik begon met voorlezen, was ik een beetje huiverig met dit onderwerp voor het slapengaan. Misschien zou het te zwaar zijn: Een overleden moeder is niet niks. 

Mede doordat het zich op het rustige Vlieland afspeelt is het goed te behappen. Verdrietige, en soms heftige, herinneringen worden afgewisseld met echte vakantiebezigheden als leuke dingen doen met vrienden en een verliefdheid.

Rouwverwerking en schuldgevoelens tegen een zonnige achtergrond. Zoals op de cover van het boek: Een donker hartje in een pot vol eilandsouvenirtjes: de gedachte aan mama is nooit ver weg. 

Als je je vakantie wel eens op Vlieland doorbrengt, zal dit een boek vol herkenning zijn. Het hele eiland en hoe het er daar aan toe gaat, worden erg gedetailleerd beschreven. 

Mijn kinderen vonden het een boeiend boek om naar te luisteren. Zelf vond ik Schuilplaats meer een boek om zelf te lezen. Niet om het onderwerp, niet om het verhaal, wel door de zinsbouw van het verhaal.
Dialogen en gedachten wisselen elkaar erg snel af. Voor de lezer is dat duidelijk te zien. Voor de luisteraar is het wellicht niet altijd duidelijk welke dingen hardop worden uitgesproken en welke niet. 

Schuilplaats is verkrijgbaar als hardcover (€13,99) en als e-book (€7,99). 
Als je het boek via mijn site bij Bol.com bestelt (door op de link te klikken), dan krijg ik daar een klein bedrag aan commissie voor. Jou kost het natuurlijk geen cent extra.

Titel: Schuilplaats
auteur: Marike Goslinga
uitgeverij: Leopold
ISBN: 978 90 258 7297 7
aantal pagina's: 128
verschijningsdatum: juli 2017



Koop bij bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten