Boeken algemeen

maandag 4 september 2017

Liefde met gebruiksaanwijzing - Aline van Wijnen


Toen Aline van Wijnen mij vroeg of ik haar nieuwe boek Liefde met gebruiksaanwijzing wilde recenseren, heb ik geen seconde getwijfeld.
Haar eerste boek, Halsoverkop, heb ik vorig jaar namelijk met heel veel plezier gelezen. Daarbij is het natuurlijk heel erg leuk om door de schrijfster zelf gevraagd te worden :-).

Een paar weken geleden kreeg ik al een digitaal leesexemplaar via de e-mail. Ik was toen op vakantie en heb me erg in moeten houden om hem niet alvast te gaan lezen op mijn iPad. Maar dat zou een beetje zonde zijn van dat mooie papieren boek dat thuis op me lag te wachten.

Terug in Nederland was Liefde met gebruiksaanwijzing uiteraard het eerste boek dat ik ben gaan lezen.

En vandaag mag ik dan eigenlijk mijn recensie online zetten!
Uitgeverij Zomer en Keuning heeft een blogtour rondom het boek opgezet, zodat jullie acht dagen op rij kunnen lezen wat de bloggers van het verhaal van Robin en Max vinden.
Morgen is het de beurt aan Wendy van Passie voor boeken.


Waar gaat het boek over:

Op een zomerse dag zit Robin op een terrasje te lezen als haar rust verstoord wordt door een knappe man. Helaas voor hem is Robin niet op zoek naar een type als hem. Ze is helemaal naar niemand op zoek zelfs. Ze heeft genoeg van mannen en is van plan om lekker vrijgezel te blijven. Wel zo gemakkelijk.

"Geen man laat ik zich met mijn leven bemoeien, hoe leuk en aantrekkelijk hij ook is."

(blz. 56)

Uiteraard geeft de knappe man niet op. Gelukkig heeft hij het niet op Robin zelf voorzien, maar op haar journalistieke vaardigheden. Max is fotograaf en heeft haar hulp nodig. Werk, daar kan Robin wel wat mee, dus gaat ze met Max in zee.

Haar stevige muur omhoog houden blijkt lastiger te zijn dan ze dacht met Max in de buurt.

"Max is leuk. En vreselijk aantrekkelijk. En ik denk, nee, ik weet wel zeker dat hij mij ook aantrekkelijk vindt. Ik zou enorm verliefd op hem kunnen worden. Hij is gevaarlijk."

(blz. 64)

Robin weet niet wat ze moet doen. Haar vriendin Alix heeft een vreemde manier van raad geven, dus die laat ze er liever buiten en haar moeder heeft als belangrijkste gespreksonderwerp eten. Ze zal dus in haar eentje de gebruiksaanwijzing voor haar gevoel moeten vinden. 

Mijn mening:

Ik ben erg enthousiast over dit boek en ben er doorheen gevlogen!
Als je denkt dat je door bovenstaand stukje wel een beetje kunt bedenken hoe het verhaal zal verlopen, dan heb je het mis. En ik zal je niet veel verder op weg helpen. Laat je gewoon lekker verrassen.

Liefde met gebruiksaanwijzing is geen voorspelbaar en oppervlakkig liefdesverhaal. Er komen een aantal flink serieuze onderwerpen aan bod. Wel leest door de manier waarop het geschreven is lekker makkelijk weg. 
Af en toe zijn er wat sprongen in de tijd, maar door de tijdsaanduiding blijft het overzichtelijk.

Ik kon me erg goed vinden in sommige personages en vond veel herkenbaarheid in het verhaal. Bijvoorbeeld de liefde van Robin voor boeken. Altijd leuk, lezende hoofdpersonen.

Er waren ook personages waar ik niet zoveel mee had, maar dat was juist de bedoeling. Neem bijvoorbeeld een goede vriendin van Robin, Alix. Het is Aline van Wijnen gelukt om Alix zo neer te zetten dat ik de pest aan haar kreeg.

De spanning tussen Max en Robin werd goed overgebracht. Ik zat helemaal in spanning om hoe het nou verder zou gaan. 

Op Alines vraag of ik ook een beetje verliefd werd op Max: Dat niet direct. Ik word nooit verliefd op een personage eigenlijk, het is meer het stel waar het om gaat dat soms kriebels op kan roepen. 

Het soort passages dat zulke kriebels oproept, zijn zeker te vinden in Liefde met gebruiksaanwijzing, maar mogen er wat mij betreft wel meer in. 
Een scène als die met het thee-incident vind ik bijvoorbeeld geweldig. (Wie het boek gelezen heeft, weet wat ik bedoel.)
De gevoelens die beschreven worden, kwamen allemaal helemaal goed over. 

Het concept van het boek is erg leuk en zorgt onder andere voor een onverwachte wending aan het verhaal. 
Het einde maakt het verhaal letterlijk en figuurlijk helemaal af.

Ik zou wel willen weten hoe het in de toekomst verder gaat met de mensen in het boek. Ik ging me dat ook serieus afvragen, net alsof het om een waargebeurd verhaal ging. 

Liefde met gebruiksaanwijzing is verkrijgbaar als paperback en als e-book. (klik)

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Liefde met gebruiksaanwijzing
auteur: Aline van Wijnen
uitgeverij: Zomer & Keuning
ISBN: 
9789401910514
aantal pagina's: 256
verschijningsdatum: augustus 2017






InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten