Boeken algemeen

maandag 30 mei 2016

Als het zaterdag wordt (Frieda Klein #6) - Nicci French

In 2011 liet duo Nicci Gerrard en Sean French, beter bekend als Nicci French, ons kennis maken met psyhoanalytica Frieda Klein. Het eerste boek van de reeks, Blauwe maandag, kreeg van mij destijds 4 sterren. Een goede reden om de rest van de serie ook te lezen. Zo ging ik dus verder in Dinsdag is voorbij, Wachten op woensdag, Donderdagskinderen, Denken aan vrijdag  en nu dus Als het zaterdag wordt. 
Jammer dat het iedere keer een jaar duurt voor 'de volgende dag' er is, want ik kan er eigenlijk niet op wachten. Zeker na dit deel is dat erg lastig!



Waar gaat het boek over:

Frieda krijgt de opdracht om de geesteszieke Hannah Docherty in Chelsworth Hospital te observeren en haar bevindingen te rapporteren.
Hannah is dertien jaar geleden veroordeeld voor het uitmoorden van haar familie; moeder, stiefvader en broertje. Frieda's opdrachtgever heeft het idee dat er in het onderzoek flinke steken zijn laten vallen.
Frieda raakt al snel verstrikt in het onderzoek en kan het niet meer van zich afzetten. Ze denkt zelfs dat Hannah onschuldig is. Maar wie heeft de moorden dan wél gepleegd?

Mijn mening:

Gelijk vanaf de proloog werd ik meegenomen in het verhaal en wilde ik weten wat er zich afspeelde in Chelsworth Hospital en wat er in het verleden gebeurd was.
Net als Frieda had ik medelijden met Hannah en hoopte ik dat ze onschuldig zou blijken te zijn. 

Het verhaal rond Hannah is de hoofdlijn in het verhaal, maar op de achtergrond ligt Dean Reeve ook nog steeds op de loer. Dean, die inmiddels in alle delen, soms zichtbaar, soms onzichtbaar aanwezig is. 

Behalve dat ik de belevenissen van Frieda erg boeiend vind, vind ik wel dat er af en toe wat teveel op details van de omgeving ingegaan wordt. Het kleinste grassprietje wordt nog besproken. Uiteraard is het van belang voor het verhaal in wat voor omgeving een huis of iets dergelijks staat, maar zo gedetailleerd hoeft van mij niet. Tenzij blijkt dat het later in het verhaal van belang is, maar dat is bij Frieda Klein zeker niet altijd zo. 
Het gedeelte van de ondergrondse aftakkingen van de Theems vind ik overigens wel interessant om te lezen, maar dat is ook iets wat echt bij Frieda hoort. 

In het boek wordt regelmatig teruggeblikt naar de vorige boeken, maar zonder al te veel te verklappen. Je zou het boek losstaand kunnen lezen, maar het lijkt mij toch zeker leuker om bij het begin van de serie te beginnen.
Doordat er veel terugkerende personages zijn, leer je die als lezer ieder deel beter kennen.

Voordeel van als je de boeken nog niet kent, is dat je niet iedere keer lang op het vervolg hoeft te wachten. Ik neem tenminste aan dat ik nu weer bijna een jaar op zondag zal moeten wachten. 
En dat na zo'n cliffhanger!!!

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Frieda Klein 6 - Als het zaterdag wordtTitel: Als het zaterdag wordt
auteur: Nicci French
Originele titel: Saturday Requiem
vertaling: Marja Borg en Noor Koch
uitgeverij: Ambo|Anthos
ISBN: 978 90 263 3384 2 (e-book)
aantal pagina's: 314
Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten