Boeken algemeen

woensdag 20 augustus 2014

Springvloed (Rönning & Stilton #1) - Cilla & Rolf Börjlind


Titel: Springvloed
auteur: Cilla & Rolf Börjlind
uitgeverij: A.W. Bruna
ISBN: 9789400505186
aantal pagina's: 384
verschijningsdatum: april 2014

Bestel dit boek bij Bol.com




Meestal is het zo dat ik degene ben die mijn moeder leestips geeft, dit keer was het eens andersom.

Er stonden veel goede reacties over Springvloed op de facebookgroep Thrillerlovers, dat maakt natuurlijk nieuwsgierig.

Het verhaal begint met een gruwelijke moord, gepleegd in 1987 op Nordkoster, één van de Zweedse Koster-eilanden. Er wordt een jonge vrouw vermoord. Wie ze is en waarom ze dood moest, daar komt de recherche niet achter.

Na het eerste hoofdstuk gaat het verhaal over op de zomer van 2011.

Olivia Rönning is tweedejaars student aan de politieschool. Ze heeft bijna vakantie. In de vakantie mogen de studenten zich vrijwillig op een oude zaak storten.
Olivia's oog valt op de moord bij Nordkoster. Haar vader, die inmiddels overleden is, heeft nog aan deze zaak gewerkt. Hij werkte samen met Tom Stilton, maar waar Tom lijkt niemand te weten, of ze willen het niet zeggen... Hij is een jaar of 6 geleden om privéredenen gestopt bij de politie. Die kan haar dus ook geen informatie geven.
Olivia stort zich hoe dan ook op de zaak en raakt er volledig in verstrikt.

In Stockholm buigt de politie zich over een reeks wrede mishandelingen op daklozen. Terwijl de slachtoffers gefilmd worden, worden ze volledig in elkaar geslagen. De filmpjes hiervan verschijnen vervolgens op YouTube.

Het verhaal bestaat uit korte stukjes waarin steeds andere personages centraal staan. Personages die op het eerste gezicht niks met elkaar te maken hebben. Ik was tijdens het lezen heel benieuwd naar wanneer de personages bij elkaar zouden komen: Waarom en hoe zijn ze met elkaar verbonden?

Ik vond het eerste hoofdstuk gelijk heel spannend. Die moord was zo vreselijk, daar wilde ik het fijne wel graag van weten.
De latere hoofdstukken stonden niet bol van de spanning, maar waren wel boeiend om te lezen. Af en toe vond ik de switch tussen personages wat verwarrend. Dan was ik even aan het lezen en wist ik ineens niet meer over wie het nou ging. Even teruglezen dan maar. 
Hoe meer puzzelstukjes er op hun plaats vielen, hoe spannender ik het verhaal vond worden. En, wat ik ook heel belangrijk vind in een thriller: Veel verrassingen en een voor mij erg onverwacht einde.

Zeker wel een boek om het vervolg, De derde stem, ook van te gaan lezen.

Terwijl ik aan het lezen was dacht ik dat ik het boek 3 sterren zou geven, maar door het verrassende slot geef ik er toch 4.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Follow on Bloglovin

Klik hier voor het vervolg van Springvloed: De derde stem





Geen opmerkingen:

Een reactie posten