Boeken algemeen

woensdag 27 augustus 2014

De derde stem (Rönning & Stilton #2) - Cilla & Rolf Börjlind

22178252Titel: De derde stem (Rönning en Stilton #2)
auteur: Cilla &  Rolf Börjlind
vertaald door: Corry van Bree
uitgeverij: A.W. Bruna
ISBN: 978400502178 / 9789044969177 (e-book)
aantal pagina's: 360
verschijningsdatum: mei 2014


Nadat ik met veel plezier Springvloed, het eerste deel van deze serie had gelezen, wilde ik erg graag verder in het volgende deel. Die heb ik daarom maar snel aangeschaft.

Tijdens het lezen van het eerste hoofdstuk was ik even bang dat ik in een of ander spookverhaal beland was. De geest van een vermoord persoon vertelt wat haar overkomen is. Dat sloot voor mijn gevoel niet aan met wat ik in het vorige deel gelezen had. 
Als je dat stukje gehad hebt, gaat het verhaal gelukkig wel op een 'normale' manier verder. Het sluit perfect aan op het vorige deel. Geen losstaand verhaal waarin je eerst weer uitgebreid kennis moet maken met de personages.

Olivia is een jaar na alles wat haar in Springvloed overkomen weer een beetje tot zichzelf gekomen en keert vol goede moed terug naar Stockholm. Daar nog maar net aangekomen krijgt ze gelijk te maken met een sterfgeval. De vader van een meisje waar ze vroeger wel op paste, Bengt Sahlman, heeft zichzelf opgehangen. Aangezien Sandra, het meisje waar het om gaat, net een jaar terug haar moeder verloren is, voelt Olivia zich geroepen om zich over het meisje te ontfermen. 
Algauw blijkt dat de dood van Bengt Sahlman toch geen zelfmoord was.
Alhoewel Olivia niet van plan is om bij de politie te gaan, wil ze toch uitzoeken wat er dan wel gebeurd is. Ze komt hierbij zelf in benarde situaties terecht.

In Marseille is het lichaam van de blinde assistente van een messenwerper in stukken begraven aangetroffen.
Hier wil Abbas El Fassi, om persoonlijke redenen, het fijne van weten. Samen met Tom Stilton reist hij af naar Marseille om op zijn eigen eigenaardige manier op onderzoek uit te gaan.

Op de website van Bol.com staat speciaal aangegeven dat dit boek ook los te lezen is van het vorige deel. Hier ben ik het absoluut niet mee eens! Het is echt een vervolg op Springvloed. 
Van alle personages uit het vorige boek gaat het verhaal hier verder.
Stel dat je eerst dit boek zou lezen, dan heeft het vervolgens helemaal geen zin meer om het eerste boek te lezen. 

De opbouw van dit boek is in zekere zin hetzelfde als van Springvloed. De afwisseling tussen de personages, de opbouw van de spanning en het bijeenkomen van de verschillende zaken. 
Al vind ik dat er in dit boek meer spanning zit dan in het vorige. Het kan ook zijn dat levensbedreigende situaties waar de personages in terecht komen meer impact hebben doordat de personages al wat vertrouwder zijn geworden.
Zelf vond ik het vreemd dat er een aantal keer zomaar mensen bij elkaar in bed belanden. Net alsof de auteurs ineens bedachten dat er ook wel wat seks in het boek moest zitten om het aantrekkelijker te maken.

Tijdens het lezen kon ik niet bedenken hoe het verhaal af zou lopen. De verhaallijn is goed uitgedacht en zit goed in elkaar.
Pas tegen het einde van het boek kom je er achter waarom het boek 'De derde stem' heet.

Kom maar op met deel 3!

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Follow on Bloglovin


Klik hier voor mijn recensie van Springvloed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten