Boeken algemeen

maandag 11 augustus 2014

Camille (Verhoeven #3) - Pierre LeMaitre

Camille is het derde deel in de Verhoeven-serie. Een serie die gaat over de Parijse commandant Camille Verhoeven.
In het Nederlands is dit het tweede deel van de serie. Het boek voorafgaand aan Camille is Alex. Dat boek heb ik ook mogen lezen. Mijn recensie daarvan kun je hier lezen. 
Het deel dat officieel als eerste is uitgebracht, Irène, verschijnt in het Nederlands in oktober. 

Camille heeft de laatste jaren veel te verduren gehad. Helaas is dit geen garantie op vrijstelling van narigheid in de toekomst.
Nadat vier jaar geleden zijn vrouw vermoord is, heeft hij zijn leven weer een beetje op de rit. Daar hoort sinds kort ook weer een vrouw bij. Anne Fortier. 
Anne is echter op het verkeerde moment op de verkeerde plek en wordt slachtoffer bij een overval op een juwelier. Finaal in elkaar geslagen, gemolesteerd, komt ze in het ziekenhuis terecht.
Camille wil het onderzoek gaan doen. Dat kan natuurlijk niet als blijkt dat hij persoonlijk bij de zaak betrokken is. Zijn betrokkenheid houdt hij daarom maar verborgen.
In het ziekenhuis blijkt Anne nog niet veilig te zijn. De overvaller wil duidelijk geen getuigen aan de overval overhouden.
De overval wordt ondertussen gelinkt aan een serie overvallen eerder dat jaar. Overvallen gepleegd door Vincent Hafner. Zaak is dus om deze gevaarlijke crimineel zo snel mogelijk op te sporen. 

Het eerste hoofdstuk van het boek vond ik gelijk heel spannend, maar vervolgens werd het een beetje rommelig en kostte het me best veel tijd om goed in het verhaal te komen.
Ook zijn er zowel in dit boek als in Alex veel verwijzingen naar het boek Irène, die dus nog niet in het Nederlands verschenen is. Naar Alex zijn er juist in het begin helemaal geen verwijzingen, waardoor ik een beetje begon te twijfelen aan de volgorde van het verhaal.
Als er op een gegeven moment toch wat dingen op chronologische volgorde gezet worden en er gebeurtenissen uit Alex aan de orde komen bevalt het verhaal me ineens een stuk beter en kan ik nauwelijks nog stoppen met lezen.
(Toch fijn dat ik nu een e-reader met licht heb, zodat ik vannacht niemand lastig hoefde te vallen met lampen die aanbleven ;-). )
Het verhaal speelt zich af in 3 dagen. Het boek is ingedeeld op die dagen. De dagen zijn weer onderverdeeld in tijden. Er gebeurt in korte tijd gigantisch veel. 

Zoals je misschien al een beetje uit mijn mening kan afleiden vind ik het erg jammer dat ik niet eerst Irène heb kunnen lezen. Ik heb nu in zowel Alex als Camille al zoveel over dat verhaal gelezen dat ik zo ongeveer alles denk te weten wat er in dat boek gebeurd is. Misschien dat ik uit nieuwsgierigheid het boek nog wel wil lezen, maar veel nieuws zal daar niet in staan, ben ik bang.

Dus als je nog veel te lezen boeken hebt staan en nog even kunt wachten tot het uitkomen van Irène, dan zou ik daar op wachten en ze lekker in de juiste volgorde lezen. 
Ze zijn het lezen echt waard in ieder geval.

Ik geef het boek 4 sterren, dat is hij zeker waard. Als ik ze op de goede volgorde had gelezen had ik er wellicht 5 gegeven. 

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Camille
auteur: Pierre LeMaitre
uitgeverij: Xander uitgevers 
verschijningsdatum: juli 2014
ISBN: 9789401602556 / 9789401602563 (e-book)
aantal pagina's: 304


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten