Boeken algemeen

zaterdag 14 juni 2014

Alex (Verhoeven #2) - Pierre LeMaitre

En met een genoegzame glimlach sluit ik dit boek...

Het boek heeft een tijdje op mijn TR stapel 'gelegen', maar als ik had geweten dat hij zo goed was, had ik hem eerder gepakt.

Alex Prévost wordt hardhandig ontvoerd en totaal hulpeloos in een houten kooi opgesloten. Haar ontvoerder zegt niet veel, alleen dat hij haar wil zien creperen.
Bij de politie is een melding van een ontvoering binnengekomen. De getuige heeft niet veel te melden en de identiteit van zowel slachtoffer als dader blijft onbekend. 
Vooral omdat zijn eigen vrouw een aantal jaar geleden is ontvoerd en hij te laat was om haar levend terug te krijgen, probeert commandant Camille Verhoeven het meisje uit alle macht op te sporen.
In de tussentijd worden aan de lezer de meest verschrikkelijke beelden geschetst.
De ontvoerder moet wel een vreselijke hekel aan Alex hebben. 
Maar waarom?
Dit wordt al vrij snel duidelijk.
Alex blijkt niet zo'n hulpeloos slachtoffer te zijn. Als je haar al een slachtoffer kan noemen...

Vraag in deze thriller is niet zozeer 'wie', maar juist 'waarom?'
Je hoeft niet op zoek naar de dader, maar naar het motief.
En dat blijft tot bijna op het laatst een vraagteken.

Uiteindelijk weet je ook dat dit verhaal tot in de kleinste details is uitgedacht.
Dingen die er eerst niet toe leken te doen, blijken van groot belang te zijn.

Wraak zal zoet zijn, zal ik maar zeggen.

Het boek is opgedeeld in 3 delen, dat heeft een goede reden, maar daar kan ik niks over zeggen, omdat ik dan inhoudelijk dingen moet verklappen.
De genummerde hoofdstukken worden in perspectief afgewisseld tussen Camille Verhoeven en Alex Prévost. Dit houdt de vaart lekker in het verhaal.
Camille Verhoeven is een stugge man. Mannetje, moet ik eigenlijk zeggen. Zijn handicap is dat hij maar 1.45m is. Wat mij betreft compenseert hij zijn lengte ruimschoots met zijn bijdehante opmerkingen.
Het verhaal is in vrij gemakkelijke bewoording geschreven. Korte zinnen, geen onzinnen.

Volgende maand zal het tweede deel van de serie, met als hoofdpersoon Camille Verhoeven verschijnen. Ik ben erg benieuwd.

Oh, nog een kleine waarschuwing: Je hebt letterlijk en figuurlijk wel een sterke maag nodig voor dit verhaal.
Als je hem gelezen hebt, snap je wel wat ik bedoel.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Alex
auteur: Pierre LeMaitre
uitgeverij: Xander uitgevers
ISBN: 9789401602235 / 9789401601696 (e-book)
aantal pagina's: 314

Follow on Bloglovin

Update: Inmiddels staat mijn recensie van het vervolg van Alex, Camille, ook online. Klik hier om hem te bekijken.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten