Boeken algemeen

dinsdag 20 februari 2018

De wolf die uit het boek viel - Thierry Robberecht & Grégoire Mabire

Vorige maand ben ik begonnen met de cursus 'Open boek'. Dat is een cursus voor leescoördinator in het basisonderwijs. Het was een interessante eerste cursusavond. Naast veel informatie, kwamen er ook leuke boekentips voorbij en leuke opdrachten om bij die boeken de doen.

Zo kwam onder andere het boek De wolf die uit het boek viel voorbij. Een prentenboek van uitgeverij Clavis. Het boek sprak mij zo aan, dat ik het dezelfde avond nog heb geleend.

Inmiddels heb ik het voorgelezen aan mijn zoontje van 7, mijn zoontje van 10, maar ook in mijn groep 8. En werkelijk iederéén vond het een leuk verhaal.
Dat kan ook haast niet anders. Het ís gewoon een leuk boek :-).


Waar gaat het boek over:

In de boekenkast van Zoë is het zo vol, dat er zomaar een boek uit de kast valt. Daarbij vliegt de wolf uit het verhaal zijn eigen boek uit. Aldaar is hij lang zo stoer niet als verwacht. De wolf is bang. Hij weet niet waar hij is en het lukt hem niet om op de goede plek in zijn eigen verhaal terug te komen. 

Op de kamer van Zoë zit een kat die wel zin lijkt te hebben in een hapje wolf. 
Op zijn vlucht voor de kat verstopt de wolf zich in andere boeken. Boeken waar hij niet thuis hoort en waar hij weer weggestuurd wordt, of waar hij zelf weer vandaan vlucht. 
Tot hij in een boek met een in het rood gekleed, huilend meisje terecht komt. Misschien dat zij elkaar wel kunnen helpen...

Waarom je dit boek zou moeten (voor)lezen:

  • Het is een leuk en origineel verhaal.
  • Het is spannend.
  • Het is grappig.
  • Het is zielig (Kortom, er komt een heel scala aan emoties in voorbij.)
  • Leuk voor jong en oud!
  • Beeldende tekeningen die ook een kleuter niet te bang maken en waarschijnlijk iedereen wel aan het lachen krijgen.
  • Ik weet zeker dat er in ieder geval bij iedereen op zijn minst een glimlach tevoorschijn getoverd zal worden, zelfs als lees je het boek even snel door in de boekhandel of bibliotheek.
Normaal gesproken vind je uiteraard geen spoilers op mijn blog, maar wat zijn de regels daarvoor bij een prentenboek?
Geen idee, maar ik doe het gewoon. Dus, wil je geen spoilers, lees dan niet verder!

"'Moet jij niet drie biggetjes gaan opeten of zeven geitjes gaan verscheuren?' 'Nee,' antwoordde Wolf, 'ik heb tijd zat.' 'Wil je met mij meegaan naar mijn grootmoeder?' vroeg het meisje. 'Ik zal je onderweg de tekst wel leren.' 

'Oké!'


En ze wandelden, arm in arm, recht naar grootmoeders huisje toe. Onderweg namen ze even afscheid, om het echter te doen lijken. 'Vergeet je niet te vermommen!;  zei het meisje.

'Maak je geen zorgen,' antwoordde Wolf, 'ik ben een professional!'"








Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten