Boeken algemeen

vrijdag 29 april 2016

De jongen op de berg - John Boyne

Net als De jongen in de gestreepte pyjama speelt De jongen op de berg zich af in de tijd rond de Tweede Wereldoorlog.



Waar gaat het boek over?

Een aangrijpend verhaal over hoe een doodgewone jongen verstrikt raakt in het web van de macht.

Het verhaal gaat over de zevenjarige Pierrot, zoon van een Franse moeder en Duitse vader. Zijn vader heeft zelfmoord gepleegd, omdat hij de gebeurtenissen uit de Grote Oorlog (De Eerste Wereldoorlog) niet van zich af kon zetten. Zijn moeder sterft een aantal jaren later aan tuberculose.
Pierrot heeft, op een tante die hij nog nooit gezien heeft na, geen verdere familie en komt in een weeshuis terecht.
Het enige draadje uit zijn verleden waar hij nog aan vast kan houden is Anshel, zijn doofstomme vriend en vroegere (Joodse) buurjongen uit Parijs.

Als zijn tante Beatrix te horen krijgt dat Pierrot in een weeshuis zit, wil ze dat hij bij haar komt wonen. Beatrix woont en werkt als huishoudster in de Berghof in een huis in de bergen vlakbij Salzburg.
Als Pierrot daar arriveert, is hij 'gewoon' Pierrot, maar al snel wordt duidelijk dat hij zich erg aan moet passen in het huis op de berg.
Hij mag niet Frans zijn, alleen Duits. Zelfs zijn naam verandert. En langzaamaan verandert Pierrot zelf ook onder de invloed van de heer des huizes: Herr Adolf Hitler.

"'Maar wie is dat kleine kereltje?' vroeg de hertogin toen ze Pierrot zag. 'Staat hij er niet prachtig aangekleed bij, David? Net een verrukkelijke kleine speelgoednazi. Och, kon ik die maar meenemen voor thuis op de schoorsteenmantel, kostelijk gewoon. Hoe heet jij, lieverd?'"


Mijn mening:

Een goed geschreven verhaal, waarbij ik me goed kon inleven. De ene keer had ik medelijden met Pierrot, de andere keer vond ik hem een waar monster.

Het boek is opgedeeld in 3 delen. Deel 1 speelt zich af in 1936, deel 2 van 1937 tot 1941 en deel 3 van 1942 tot 1945. Als afsluiting een epiloog.

Alhoewel het verhaal van De jongen op de berg heftig is, is het niet zo heftig als De jongen in de gestreepte pyjama. Omdat Pierrot op de berg in het buitenhuis van Hitler woont, zit hij niet middenin de oorlog en gaat er veel van de oorlog langs hem heen.
Hij is daar op die berg echt een buitenstaander.

"'Ik moet er niet aan denken wat voor soort man hij zal worden als dit zo doorgaat,' zei Beatrix. 'Er moet iets gebeuren. Niet alleen voor hem, maar voor alle Pierrots waar dan ook. De Führer zal het hele land kapotmaken als niemand hem tegenhoudt. Heel Europa. Hij zegt dat hij de geest van het Duitse volk verlicht, maar nee, hij is de duisternis in het hart van de wereld.'"


Ik vind het met boeken over de oorlog vaak lastig te bepalen voor welke leeftijd ze geschikt zijn, maar als ik toch een leeftijd moet geven, zou ik zeggen vanaf een jaar of 12.
Het boek leest makkelijk weg, maar is niet makkelijk weg te leggen.

Van John Boyne recenseerde ik eerder De jongen die zijn vader zocht, een boek dat zich afspeelt in de Eerste Wereldoorlog.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

OmslagfotoTitel: De jongen op de berg
auteur: John Boyne
Originele titel: The boy at the top of the mountain
vertaling: Bert Meelker
uitgeverij: De Boekerij
ISBN: 978 90 225 7553 6
aantal pagina's: 256
verschijningsdatum: november 2015


Bestel de hardcover hier via Bol.com.
Bestel het e-book hier via Bol.com

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten