Boeken algemeen

zaterdag 27 februari 2016

Glass Sword (Red Queen #2) - Victoria Aveyard


"If I am a sword, I am a sword made of glass, 

and I feel myself beginning to shatter. 


Nadat ik vorige week het eerste deel, Rode Koningin, van deze serie las, kon ik niet wachten op de Nederlandse vertaling van deel 2. Die heb ik daarom gelijk op mijn e-reader gezet, zodat ik verder kon lezen. En nu, nu wil ik heel snel verder in deel 3, maar die is er nog niet! Verwachte verschijningsdatum: 2017!!! Er is nog niet eens een titel voor.

Maargoed, dat ik er nog zo lang op moet wachten is natuurlijk mijn eigen schuld, had ik maar op de vertaling moeten wachten, dan kon ik daarna door in deel 3, om vervolgens te wachten op deel 4. Series... Eigenlijk kun je ze het beste pas lezen als de hele serie er al is. Aan de andere kant vind ik het ook wel leuk om naar een boek uit te kijken.

"My life has changed more in the last two months than ever before. And only two people were with me through it. The first is imprisoned and the second wears a crown of blood."


Voordat je verder leest: Ik kan natuurlijk geen review van Glass Sword geven, zonder dingen uit Rode Koningin te verklappen. Wees alert: Spoiler Alert 
Uiteraard geen spoilers van Glass Sword.


"Anyone can betray anyone."


In Rode Koningin weet Mare op het nippertje te ontsnappen aan Maven, die zichzelf zojuist tot koning heeft gekroond. Ze wordt opgevangen door de Scharlaken Garde, die in het Engels Scarlet Guard heet.
Cal is hun gevangene, maar Mare weet Farley, de aanvoerder, ervan te overtuigen dat hij nog goed van pas kan komen. Hij kent Maven het beste en zal misschien kunnen voorzien wat die van plan is.

Het doel van Mare is om een leger tegen Maven en zijn moeder, koningin Elara, te vormen. Een leger van newbloods. Roden met eenzelfde bloedafwijking als zij. Gemuteerd bloed, waar bijzondere krachten uit voort komen. Krachten als die van Mare. Ze is niet de enige, er zijn er veel meer zoals zij, en die wil ze bij elkaar brengen.

"Red and Silver - and stronger than both."


Alleen, Maven weet ook van de lijst en ook hij zal de newbloods willen vinden. 
Wie zal ze als eerste vinden? En welke prijs moet ervoor betaald worden?

"I tell myself that I would still walk this path if I knew the consequences - save Kilorn from conscription, discover my ability, join the Guard, tear lives apart, fight, kill. 

Become the lightning girl. 

But I don't know if that's true. I honestly don't know."


Een ge-wel-dig boek, minstens zo goed als Rode Koningin. Misschien zelfs beter. In ieder geval zorgt het einde van Glass Sword ervoor dat je gelijk door wilt lezen. 
Ik was me er, bijna aan het einde van het boek, niet eens van bewust dat het bijna afgelopen was. Ik had nog meer dan 20 pagina's te gaan. Maar... daar stonden voorstukjes van prequels van de serie. Au.
Ik heb dus nog wel wel íets achter de hand tijdens het wachten. Een schrale troost.

In de Nederlandse vertaling zijn enkele namen anders dan in de originele versie. Het was in het begin van het boek dus even wennen.
Verder is de manier van schrijven hetzelfde gebleven met Mare als ik-figuur.

Het woord newbloods kwam in Rode Koningin volgens mij nog niet voor. Ik heb er daarom bewust voor gekozen om dat woord niet te vertalen. Ik weet namelijk niet met wat voor woord de vertaler zal komen.

Wat quotes betreft, kan ik nog wel even doorgaan, maar voor nu moet je genoegen hebben met nog een laatste.

"I want to look back, but I have to walk away, to do what must be done, and forget what must be forgotten."


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Glass Sword ebook by Victoria AveyardTitel: Glass Sword
auteur: Victoria Aveyard
uitgeverij: HarperTeen
ISBN: 
9781409150756
aantal pagina's: 464
verschijningsdatum: februari 2016



Bekijk op bol.com


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten