Boeken algemeen

zondag 27 december 2015

De Alchemist (De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel #1) - Michael Scott

Als er iemand op zoek was naar een leuke fantasy-serie, zag ik vaak De geheimen van de onsterfelijke Nicolas Flamel voorbij komen als tip. Uiteraard maakte mij dat nieuwsgierig naar de serie, aangezien ik ook niet vies ben van een beetje fantasy.
Dus reserveerde ik het eerste deel bij de bibliotheek.
Het boek dat voor mij gereserveerd was, was een beetje een beduimeld exemplaar uit een andere vestiging. Beduimeld = veel gelezen, dus dat leek me op zich wel een goed teken.
Hoge verwachtingen van mijn kant dus. Ik hoopte zelfs een beetje op het soort van leesplezier dat de boeken van Harry Potter mij gaven. Misschien een beetje té hoge verwachtingen misschien?

Ik was in elk geval erg benieuwd naar het legendarische personage Nicolas Flamel. Wat hem en zijn geschiedenis betrof kwam ik in dit boek goed aan mijn trekken. Veel gebeurtenissen uit zijn onsterfelijke leven komen naar voren op momenten dat ze van belang zijn voor de gebeurtenissen van nu.

"Wat voor hem vroeger niet meer dan verhalen waren geweest, bleken nu versies van de waarheid te zijn. Mythe was geschiedenis geworden, legenden feiten."


Het 'nu' gaat over de tweeling Josh en Sophie. Door het lot, of het toeval, wie weet, raken zij verstrikt in een soort van magische oorlog om een magisch boek. De Codex.
Behalve dat Josh en Sophie erbij zijn als het boek gestolen wordt, blijken ze er meer mee te maken te hebben dan alleen dat. Alleen weten ze dat zelf niet. Nicolas Flamel heeft echter wel zijn vermoedens.

Ik boek pakte me niet zoals ik gehoopt had. Ik heb het zelfs nog aan de kant willen leggen, maar zoals wel vaker gebeurt, won mijn nieuwsgierigheid naar de rest van het verhaal het uiteindelijk toch.
Al met al vond ik het verhaal niet heel spannend. Wel vond ik de stukken met wat meer actie leuk. Actie en magie is wat mij betreft een goede combinatie.

"Duizenden generaties lang hebben jullie humani doelbewust afstand genomen van wat jullie lacherig magie noemen. Maar in wezen is magie niets anders dan het gebruiken van het gehele spectrum van de zintuigen."


Vergeet aan het eind van het boek niet om het nawoord van van de auteur te lezen. Hij vertelt hierin hoe hij op het idee voor het verhaal gekomen is.
In de eerste instantie zou het boek helemaal niet over Nicholas Flamel, maar over dr. John Dee gaan, terwijl Dee in het uiteindelijke verhaal juist de slechterik is.

Aangezien het eind van het boek nogal wat losse eindjes heeft, ben ik toch nog wel van plan om deel 2 te gaan lezen. Een keer. Denk ik.

Heb jij nog argumenten die me over de streep helpen voor het lezen van de rest van de serie?

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes


Titel: De Alchemist
auteur: Michael Scott
Originele titel: The Alchemyst
vertaling: Henny van Gulik
uitgeverij: Mynx - Opnieuw uitgegeven in 2015 bij De Boekerij
ISBN: 978 90 225 4861 5
aantal pagina's: 318
verschijningsdatum: 2008

Geen opmerkingen:

Een reactie posten