Boeken algemeen

woensdag 30 september 2015

De zomer hou je ook niet tegen - Dimitri Verhulst

Ik geloof toch wel dat ik inmiddels fan ben van de schrijfstijl van Dimitri Verhulst.

"Gelezen boeken kon je altijd netjes wegzetten in je hoofd. Daar horen ze thuis. ze vangen er kalm dat andere stof, dat van de vergetelheid, de meeste toch, ook de goeie. Maar een tiental titels staat er met een beetje mazzel tot onze sterfdag te blinken in de mooiste vitrine die een boek zich wenst: De slijmerige walnoot onzer hersenen."



Vorig jaar kreeg ik bij Manuscripta het boek Kaddisj voor een kut, omdat ik me had ingeschreven voor De Club van Echte Lezers. Dat boek beviel me goed. Ik gaf het vier sterren.
Eerder dit jaar las ik De Laatkomer, ook vier sterren.


En nu dus het boekenweekgeschenk van afgelopen boekenweek. Het heeft even in de kast gestaan, maar; Wie wat bewaart, heeft wat.

Dimitri Verhulst schrijft geen vrolijke verhalen (te oordelen naar de drie die ik nu gelezen heb) en heeft een sarcastisch soort humor die af en toe eigenlijk niet door de beugel kan. 
Maar misschien hebben we allemaal af en toe wel eens zulke gedachten, alleen spreken we die niet uit? Te gek voor woorden?
In ieder geval hou ik wel van het sarcasme, de ironie en de humor die ik tot nu toe tegenkwam.

"Vrijen en eten, de twee sleutels tot de hemel. Ook in dat opzicht is jouw leven de hel, ik kan alleen maar hopen dat je de reïncarnatie van een rotzak bent. Het zou behoorlijk troosten."


In De zomer hou je ook niet tegen haalt Pierre de bijna 16-jarige Sonny op uit de instelling waar hij woont. Normaal gesproken haalt hij hem voor een paar uurtjes op, maar dit keer is hij niet van plan om hem terug te brengen.
Hij wil de zwaar gehandicapte jongen een bijzonder cadeau voor zijn 16e verjaardag geven: Een verhaal. Een verhaal dat verteld moet worden op een bergtop in de Provence.
Het verhaal van de liefdesrelatie die hij had met de moeder van Sonny en hoe Sonny daarin past.

Voor het gemak heeft hij Sonny omgedoopt tot Chopin.

"Er zijn dingen die gebeuren, Chopin. Appels vallen van bomen wolken trekken over, en af en toe staat de naam van degene met wie je in bed ligt niet naast de deurbel."


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

24893509Titel: De zomer hou je ook niet tegen
auteur: Dimitri Verhulst
uitgeverij: Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek | Atlas Contact
ISBN: 978 90 5965 274 3
aantal pagina's: 94
verschijningsjaar: 7 maart 2015







Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten