Boeken algemeen

woensdag 12 augustus 2015

De Voltooiing (Vega Jane #1) - David Baldacci

"Ik hield van de nacht, want in het donker kon ik doen alsof ik niet meer in Bitterbos was. Ik weet niet waar ik anders zou moeten zijn, maar soms was het inspirerend om me voor te stellen dat ik zomaar op een andere plek was."



Mijn eerste kennismaking met David Baldacci en wat voor één!
Ik weet dat David Baldacci vooral boeken voor volwassenen geschreven heeft, vergelijken kan ik ze niet. Binnenkort vast wel.

Vorige maand mocht ik twee exemplaren van dit boek weggeven. Er waren veel mensen die het graag wilden winnen. Dat én de beschrijving van het boek maakten dat ik hem zelf ook graag wilde lezen.

Via de uitgeverij kreeg ik te horen dat het verhaal een beetje in de trant van de Hongerspelen zou zijn. Het riep bij mij wel soortgelijke gevoelens op, maar de setting en de gebeurtenissen zijn zo anders dat het zeker geen soortgelijk verhaal is. Wel aan te raden voor liefhebbers van de Hongerspelen en net als de Hongerspelen ook zeker geschikt voor verfilming.

In de eerste instantie begint het verhaal vrij normaal. Maar in de loop van het verhaal komen er toch aardig wat magische dingen aan de orde. Eerst leken ze wat mij betreft niet in het verhaal te passen. Het verhaal kwam in het begin namelijk absoluut niet naar voren als een fantasieverhaal. 
In welke tijd het zich afspeelt is niet duidelijk. Heel tijdloos dus eigenlijk.

Review

Vega Jane woont in het Bitterbos. Om het Bitterbos heen ligt een ondoordringbaar moeras. Daarbuiten is niks. Bitterlingen die per ongeluk in het moeras terechtkomen, komen er niet weer heelhuids uit tevoorschijn.
Toch ziet Vega Jane haar collega en leraar van de fabriek schijnbaar uit vrije wil het moeras ingaan.
Voor Vega Jane laat hij enkele aanwijzingen achter. Manieren om tóch te overleven in het moeras en er doorheen te komen. Maar waarom zou ze weg willen uit het Bitterbos? Ze heeft het er toch goed? Ze heeft haar baan als voltooiier in de fabriek, ouders, die weliswaar ziek zijn én ze heeft haar broertje om voor te zorgen.
Maar uiteindelijk komen er toch steeds meer redenen om weg te gaan. Zeker als veel Bitterlingen zich tegen haar lijken te keren. Maar weggaan gaat niet zonder slag of stoot.

Ik vind dit boek niet een typisch young-adult boek. En daarmee bedoel ik dat het niet alleen die doelgroep aan zal spreken. Qua taal en verhaal vind ik hem ook goed geschikt voor volwassenen.
Ik lees het vervolg liever vandaag dan morgen!

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

25350914Titel: De Voltooiing
auteur: David Baldacci
Originele titel: The Finisher
vertaling: Fanneke Cnossen
uitgeverij: A.W. Bruna
ISBN: 978 94 005 0517 9
aantal pagina's: 407
verschijningsdatum: juni 2015




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten