Boeken algemeen

zondag 30 augustus 2015

De Hongerspelen - Suzanne Collins

De Hongerspelen heeft het voor elkaar gekregen: het wist me voor de tweede keer van begin tot eind te boeien, ookal wist ik nog precies hoe het af zou lopen.

Wat dit keer anders was dan de eerste keer dat ik het boek las: De eerste keer was het puur mijn eigen verbeelding die de personages vormgaf, nu waren het de filmbeelden die steeds in mijn hoofd opdoken. Op zich wel jammer, alhoewel ik de verfilming niet slecht vind.
Als de film wordt uitgezonden blijf ik meestal wel even hangen.

Afbeeldingsresultaat voor hotel sabbia d'oro gaeta
In dit hotel heb ik flink wat uurtjes lezend doorgebracht in 2011.
Ik weet nog precies waar en wanneer ik de Hongerspelen-trilogie voor het eerst las. Op mijn eerste e-reader. Een Bebook one. Zomer 2011, in Italië in een hotel vlakbij het strand. Hele nachten las ik door tot ik de hele serie uit had. Het zullen in totaal 3 nachten geweest zijn ;-).

Het is dat ik nog wat bibliotheekboeken heb liggen die ik wil lezen, maar anders zou ik gelijk doorgaan in Vlammen, het tweede deel van de Hongerspelen-serie.

Ik heb geen idee of er nog mensen zijn die niet weten waar het in de Hongerspelen om draait, maar ik zal nog even een korte review geven. Bij deze editie van het boek gaan ze er in ieder geval wel vanuit dat je weet wat je in handen hebt. Er is geen beschrijving van het boek te vinden.
De tekst op de achterkant zegt alleen heel samenvattend: "Let the games begin"



Review

De Hongerspelen, dat is waar het om draait in dit boek. Het boek speelt zich af in Panem. Panem is opgedeeld in 12 districten. Ooit waren het er 13, maar na een oorlog zou dat district volledig weggevaagd zijn. De hoofdstad van Panem is Het Capitool. 

"Op school leren ze ons dat het Capitool gebouwd is op een plek die vroeger de Rocky Mountains heette. District 12 lag in een streek die de Appalachen werd genoemd."


Katniss Everdeen groeit op in District 12, het steenkooldistrict. Haar vader is een aantal jaren geleden omgekomen in de mijnen. Daarom leeft ze nu samen met haar moeder en haar kleine zusje Prim. 
Om te overleven jaagt Katniss illegaal in het bos buiten het hek van haar district.

Eén keer per jaar wordt de boete gehouden. Een evenement om de inwoners van Panem te laten herinneren aan de Donkere Dagen, de opstand van de districten tegen het Capitool.

"Twaalf werden er verslagen, het dertiende werd met de grond gelijkgemaakt. Het Verdrag van Verraad leverde ons nieuwe wetten op die de vrede zouden garanderen en, om ons er één keer per jaar aan te herinneren dat de Donkere Dagen zich  nooit mogen herhalen, de Hongerspelen."


Tijdens de boete worden er uit ieder district twee deelnemers tussen de 12 en 18 jaar gekozen, een jongen en een meisje, die deel moeten nemen aan de Hongerspelen.
Een 'spel' dat maar één winnaar kent. De winnaar is degene die als laatste overblijft. Voor de  meeste districten is het ieder jaar weer een groot verlies, voor het Capitool is het een tijd van vermaak.
Hoe bloederiger en gewelddadiger het er in de arena aantoe gaat, hoe beter.

Katniss moet haar familie in de steek laten om deel te nemen aan de Hongerspelen. Ze belooft haar zusje dat ze in ieder geval haar best zal doen om te winnen. Maar een winnaar uit District 12, dat is zeer zeldzaam...

Katniss is de ik-figuur in het verhaal. Je weet als lezer alleen hoe zij ervoor staat, niet hoe het met de rest van de personages gaat.
Je maakt van dichtbij haar avonturen en gedachten mee. De dingen die ze op dat moment meemaakt, maar ze neemt je ook regelmatig mee naar het verleden. Hierdoor worden de gebeurtenissen uit het boek goed duidelijk. 

Weet je wat: Die boeken van de bibliotheek verleng ik wel een keer, ik ga gewoon door in deel 2!

Begin januari nam ik me voor om een aantal young-adult series te gaan herlezen. Tot nu toe is daar niet veel van gekomen. Ik heb nu alleen het eerste deel van Fallen van Lauren Kate gelezen en nu dit eerste deel van de Hongerspelen. Er zijn ook iedere keer zoveel nieuwe boeken die ik graag wil lezen!

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

24160102Titel: De Hongerspelen
auteur: Suzanne Collins
Originele titel: The Hunger Games
vertaling: Maria Postema
uitgeverij: Van Goor
ISBN: 978 90 003 4497 0
aantal pagina's: 340
verschijningsdatum: Verscheen voor het eerst in 2008




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten