Boeken algemeen

woensdag 8 april 2015

Versplinter me (Touching Juliette #2,5) - Tahereh Mafi

Ik raak niet uitgelezen!

Voor degene die nu denkt dat ik niks anders doe dan lezen: Dat valt wel mee hoor. Dit verhaal had maar 66 bladzijden en was dus in een uurtje uit.

In Versplinter me is Adam aan het woord. Maar net als dat je in Verwoest me niet alleen Warner beter leert kennen, leer je hier ook niet alleen Adam beter kennen. Je krijgt meerdere indrukken van Juliette. Hoe kijken anderen naar haar. Dat maakt het plaatje van haar completer.

Het boek begint op de ochtend dat Adam samen met Kenji en Juliette ten strijde zal trekken. De ochtend nadat Kenji zwaargewond is geraakt doordat hij is aangeraakt door Warner. Dat het Warner was, dat weten tot nog toe alleen Juliette en Warner.

Het verhaal beschrijft dezelfde gebeurtenissen als het laatste stuk van Breek me. Maar in Breek me weet je als lezer hoe het met Juliette gaat. Hoe zij zich voelt en wat er gebeurt als zij gevangen wordt genomen. Vanaf dat punt is dit verhaal nieuw. Want daar gaan Adam, Kenji en Juliette uit elkaar. In dit boek lees je wat er vervolgens met Adam gebeurt.

Als ik de delen lees waarin Juliette de ik-figuur is heb ik niet het idee dat ik over een meisje van 17 lees. Zo voelt ze zichzelf ook niet. Een jeugd heeft ze niet gehad. Ze weet niet eens hoe het is om kind te zijn.
Adam ook niet, maar het valt me op dat hij zichzelf, ondanks alles, nog wel als een kind ziet. Een kind dat ook bang kan zijn als een klein kind.

"De waarheid is gewoon dat we niet veel meer zijn dan een armzalig stelletje kinderen, van wie er twee nauwelijks overeind kunnen blijven staan of een wapen kunnen afvuren (...)"

"Het is alsof ik zelf ben veranderd in angst; de angst draagt mijn lichaam als een versleten pak. Angst is het enige wat ik nog over heb."

(Dat tweede stukje vond ik zo mooi omschreven, ik moest het hier even neerzetten. Waarom Adam zo bang is zet ik hier uiteraard niet neer.)

Adam ziet steeds beter waar Juliette toe in staat is. Het jaagt hem angst aan. En hij weet nu ook dat hij haar ook niet zonder consequenties aan kan raken, dat het hem ook pijn kan doen. Hij moet altijd alert zijn bij Juliette.

"En toch, ondanks alles, verlang ik naar een toekomst voor ons tweeën. Ik wil er gewoon van uitgaan dat we ooit ergens zullen wonen waar we veilig zijn. Waar we samen kunnen zijn, zonder gezeik. Die droom kan en wil ik nog niet opgeven. Ik wil óns nog niet opgeven."

Maar dat is wel wat Juliette doet. Hem opgeven.

Wie  voor Adam altijd op de eerste plek komt, is zijn 10-jarige broertje James.Voor hem doet hij alles. Nooit zal hij van iemand houden zoals hij van dat jochie houdt.
Als James wat overkomt, zal dat hem kapot maken.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

20612037Titel: Versplinter me
auteur: Tahereh Mafi
Originele titel: Fracture Me
vertaling: Merel Leene
uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789020679717
aantal pagina's: 96
verschijningsdatum: januari 2014







Geen opmerkingen:

Een reactie posten