Boeken algemeen

vrijdag 7 november 2014

Vrij spel - Linda Jansma

Linda Jansma is één van de schrijfsters waarvan ik een nieuw boek gelijk móet hebben. Zo ook Vrij spel. Daar komt nog bij dat Linda via Social Media haar volgers al lang van te voren lekker loopt te maken voor haar nieuwe boek. Afgelopen zaterdag kwam het dan eindelijk uit. Aangezien de boekhandels hier in de buurt op zaterdag geen boeken aangeleverd krijgen had ik tot dinsdag moeten wachten. Daar had ik uiteraard geen geduld voor, dus heb ik het e-book aangeschaft.

Op 15 oktober, vroeg in de ochtend, is er bij de politie een melding binnengekomen van een gewapende man op station Overvecht in Utrecht. Rechercheurs Nick en Tom gaan er met collega's op af. Ze sluiten de gewapende man in, maar die is niet van plan zich zomaar over te geven. Zodra Nick het wapen van de jongen ziet, heeft hij geen andere keus en schiet...

Het neergeschoten bendelid blijkt geen onbekende van Nick te zijn. Deze 17-jarige jongen heeft er voor gezorgd dat het leven van het gezin van Nick zo'n 9 maanden geleden drastisch veranderd is. En niet ten goede.
De vraag is dus: Had Nick écht geen andere keus?

De rest van de Almighty Saints, de bende waar de jongen bij hoorde, laat het niet over hun kant gaan dat één van hun homies is neergeschoten door de politie. Zij willen wraak en zijn van plan daarvoor tot het uiterste te gaan. 

Het boek is opgedeeld in drie delen. In alle drie de delen komen vier verschillende personages aan het woord. Gwen Overmars, de vrouw van Nick, hun dochter Emma, Luc, de pastoor en Ozzie, een van de bendeleden van de Saints.
Het verhaal speelt zich af in oktober, met regelmatige terugblikken naar een heftige gebeurtenis die in februari van hetzelfde jaar hebben plaatsgevonden.
In het boek worden vrij veel Engelse 'bende-uitdrukkingen' gebruikt. Dat past goed bij het verhaal. Alleen waren die uitdrukkingen (in de e-book editie althans) cursief gedrukt, dat was wat mij betreft niet nodig geweest.
De gebeurtenis van februari heeft te maken met de bende waar Ozzie en de doodgeschoten jongen lid van zijn. De Almighty Saints terroriseren de wijk al een tijdje en deinzen nergens voor terug. De pastoor van de kerk in de wijk probeert af en toe een praatje met de jongens te maken, maar weet ook niet tot hen door te dringen, ondanks dat hij zich door zijn eigen verleden vrij goed in kan leven in de bendeleden.
Ozzie lijkt vooralsnog het meest menselijke lid van de bende, maar uiteindelijk gaat het er bij de gang om wie de meeste rottigheid uithaalt en de grootste bek heeft. Respect moet je verdienen.

Het boek gaat vrij gedetailleerd in op schokkende gebeurtenissen. Door die gedetailleerde beschrijvingen was het boek erg beeldend en heeft het veel indruk op mij gemaakt. Ik kreeg het er koud van. Erg heftig! Ik denk niet dat ik het snel weer uit mijn hoofd kan zetten.
Net als de vorige boeken van Linda weer een goed, realistisch verhaal.

Ondertussen gooit Linda Jansma alweer af en toe met teasers voor haar volgende boek op Facebook.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Vrij spel
auteur: Linda Jansma
uitgeverij: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461092038
aantal pagina's: 314
verschijningsdatum: november 2014









Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten