Boeken algemeen

vrijdag 27 juni 2014

De tranen van '88 - Bas Hakker

Tjonge, ben ik tijdens het WK ineens in een voetbalroman beland!

De tranen van '88 is het romandebuut van Bas Hakker. Bas Hakker schreef tot nu toe vooral journalistieke verhalen, columns en interviews over media, sport en business.
Deze roman is ontstaan naar aanleiding van een foto uit 1988.

Het verhaal gaat over de dromerige Quinten en zijn tegenpool Marieke. 
Marieke heeft in haar jeugd niet veel liefde gekend door een rijke vader die altijd weg was en een moeder die maar wat 'rondneukte'.
Daardoor heeft ze een muur rond zich opgebouwd waar maar weinig mensen doorheen weten te dringen, alleen Quinten.
Marieke is een echte voetbalfanaat en weet de volledige selectie van Oranje in 1988 op te sommen, en dan ook nog op volgorde van rugnummer. In combinatie met haar uiterlijk en IQ is ze een echte mannenmagneet.
Quinten komt uit een gezin waar veel meer samen gedaan wordt. Bij Quinten en zijn familie en vrienden voelt Marieke zich thuis.
Marieke en Quinten hebben het erg goed samen en vullen elkaar perfect aan. Maar als Quinten zijn baan kwijtraakt gaat het mis. Quinten is alleen nog maar met zichzelf bezig en zet Marieke hem met koffer en al buiten de deur. 
Toch gelooft Marieke niet dat dit het einde van hun 15-jarige relatie is. Er moet meer zitten achter het gedrag van Quinten. Marieke vermoedt dat ze antwoorden kan vinden in zijn verleden. 

Een mooie roman over liefde, vriendschap en natuurlijk voetbal.
Centraal staat voetbalclub SVLV, waar Quinten en zijn vrienden vroeger voetbalden.
Het verhaal speelt zich grotendeels af in de periode voor Kerst in Leiden waar op dat moment het Glazen Huis staat. Juist in die periode willen mensen goed doen en aan goede doelen geven.
Een beetje een tricky verhaallijn vind ik het stuk waarbij de koninklijke familie onder de loep wordt genomen. Ik ben erg benieuwd hoeveel er van dat gedeelte waar is.

Het is een serieus verhaal dat goed wordt ingekleurd met humor en passende quotes.

"Waarom zou je aan een wedstrijd beginnen als je toch zeker weet dat je verliest?" Een beetje de denkwijze van Quinten en zijn vader Frank.

En eentje uit die ik zelf heel treffend vond: "Misschien is die vrijheidsstrijd wel compleet mislukt. De oorlog alsnog verloren. Hitler wint na strafschoppen." Wat dan slaat op de vrijgevochten hippies die uiteindelijk toch tussen vier kantoormuren belandden.

Ik vind het altijd erg knap als een schrijver vanuit het perspectief van een vrouw schrijft. Al is Marieke wel een beetje een jongensmeisje.
In dit boek zijn er hoofdstukken geschreven vanuit zowel Marieke als Quinten. Beide personages vind ik erg goed neergezet.
Al na een paar bladzijden wist ik dat ik dit boek met plezier zou lezen. Ik bedoel, wie zet dit nou in een boek: "Geef mij een stotterende, verwende knapperd die het gedachtegoed van Spinoza koppelt aan de teksten van BL... - waar zit die kutletter - ... BLØF en ik ben verkocht." Geweldig!
Ook ik heb na even zoeken de Ø gevonden. Onder alt157 ;-).

Het is trouwens dat er op de voorkant staat dat het om een vrouwvriendelijke, verleidelijke voetbalroman gaat, anders was ik hem, alleen kijkend naar de kaft, niet gaan lezen. Al vind ik de omslag wel origineel.
En tja, ik voel me best goed na het lezen van deze feelgood-roman.

Thea - The Book Girl, leuk dat ik dit boek voor je mocht lezen :-).

Bestel dit boek bij Bol.com

Follow on Bloglovin




Geen opmerkingen:

Een reactie posten