Boeken algemeen

donderdag 12 november 2015

De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine - Ransom Riggs

Een bijzondere omslag, een bijzondere opzet, een bijzonder boek: De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine.




"Toen ik klein was, geloofde ik dankzij de fantastische verhalen van opa Portman dat een magisch leven mogelijk was. Zelfs toen ik zijn verhalen niet meer geloofde, bleef mijn grootvader een beetje magisch."


Omschrijving:

Als kind had Jacob al een speciale band met zijn opa Abraham. Die vertelde zijn kleinzoon bizarre verhalen over zijn jeugd in een weeshuis voor bijzondere kinderen. Opa illustreerde zijn verhalen met oude, echt uitziende foto’s. Jaren later komt de oude Abraham op een gewelddadige manier aan zijn eind. De inmiddels zestienjarige Jacob reist naar een afgelegen eiland voor de kust van Wales, waar hij de ruïne vindt van het tehuis waar zijn opa gewoond heeft. Als Jacob het huis verkent, blijkt dat de jeugdvrienden van Abraham meer dan bijzonder waren. Misschien was er wel een goede reden om hen in afzondering op het eiland te laten wonen. En misschien leven ze nog steeds … Wat volgt, is afwisselend wonderbaarlijk, aandoenlijk en huiveringwekkend.

Jacob is naar het eiland bij Wales gegaan om uit te zoeken wat de laatste woorden van zijn opa betekenen én om te bewijzen dat hij niet gek is.

"Vind de vogel. In de lus. Aan de andere kant van het graf van de oude man. 3 september 1940. (...) Emerson... De brief. Vertel hun wat er gebeurd is Jakkob."


Normaal gesproken heb ik niet zoveel met plaatjes in boeken. In kinderboeken is het mooi voor de kinderen om te helpen om een beeld te vormen bij de verhalen. Ik bekijk ze vaak maar vluchtig.
In dit boek heb ik alle foto's zorgvuldig bestudeerd. Oude foto's, zoals de foto op de cover. Als je goed naar de foto kijkt, zie je dat dit meisje minder gewoon is dan ze op het eerste gezicht lijkt.
Dat is bij de meeste foto's het geval. 
Sommige foto's vond ik er best griezelig uitzien.

De foto's worden, net als de rest van het verhaal vanuit Jacob beschreven.

"Sterren zijn tijdreizigers. Hoeveel van die eeuwenoude lichtpuntjes waren de laatste echo van dode zonnen? Hoeveel waren er nu al geboren zonder dat hun licht hier te zien was? Als alle zonnen buiten de onze vannacht zouden ontploffen, hoeveel mensenlevens zou het dan duren voor we beseften dat we alleen waren? Ik had altijd al geweten dat de hemel vol geheimen zat, maar nu besefte ik pas hoeveel geheimen er op aarde waren."


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

13573833Titel: De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine
auteur: Ransom Riggs
Originele titel: Miss Peregrine's home for peculiar children
vertaling: Tine Poesen
uitgeverij: Clavis
ISBN: 978 9044817171
aantal pagina's: 336
verschijningsdatum: februari 2012

Bekijk op bol.com



Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten