Boeken algemeen

maandag 25 mei 2015

Wonder - R.J. Palacio

"Waarom ben ik zo lelijk, mama?' fluisterde ik. 
'Nee, liefje, je bent niet...'
'Wel waar.'
Ze kuste mijn hele gezicht. Ze kuste mijn ogen die te laag zaten. Ze kuste mijn wangen die eruitzagen alsof ze ingedrukt waren. Ze kuste mijn schildpaddenmond. Ze zei lieve woorden die bedoeld waren om me te helpen, maar woorden veranderden niks aan mijn gezicht."


In een boek zonder plaatjes bedenk je zelf hoe de karakters eruit zien.
Vriendelijke mensen zijn in boeken allemaal mooi. Puur beoordeeld op karakter. In het echte leven gaat dat helaas vaak anders.

Wonder gaat over August Pullman, een 10-jarig jongetje dat een afwijking aan zijn gezicht heeft.
Om de afwijking bij de juiste naam te noemen: "Het syndroom van Treacher-Collins (...),  gecompliceerd door een hemifaciale microsomie die kenmerkend is voor het syndroom van Goldenhar."
Deze twee syndromen zorgen voor een ernstig mismaakt gezicht.
Dit zorgt regelmatig voor vervelende opmerkingen en reacties. Zowel van kinderen als volwassenen.

"Ik hoorde dat Julians moeder Augusts gezicht uit de klassenfoto gefotoshopt heeft. Een paar andere moeders hebben een kopie van haar gekregen."


In het boek wordt meerdere keren opgemerkt dat 'mismaakt' geen fijn woord is, maar ik weet geen woord wat treffend genoeg is om het dan wel goed te omschrijven.

"Is de kosmos dan een gigantische loterij? Je koopt een lot als je geboren wordt. En het is maar afwachten of het een goed lot is of een slecht lot. (...) Maar de kosmos zorgt ervoor dat aan het eind alles in evenwicht is. De kosmos zorgt voor al zijn schepsels."


August, Auggi, heeft tot zijn tiende jaar thuisonderwijs gekregen van zijn moeder. Nu is het tijd om naar school te gaan. En wel in de vijfde klas van de Beechers-school waar meneer Aarsman de directeur is.
Veel kinderen vinden Auggi eng en ontwijken hem, sommigen gaan met hem om om in een goed blaadje te komen, anderen kiezen ervoor om hem te leren kennen en geven hem de kans om te zijn wie hij is: Een grappige, slimme jongen.

Met vallen en opstaan doorloopt hij de vijfde klas. Doorziet iedereen en staat steeds steviger in zijn schoenen.
Zijn ouders kunnen zich klaarmaken om hem los te laten.

"Maar nu moet hij groot worden. We moeten hem groot laten worden, hem helpen groot te worden, dwingen groot te worden."


Een erg goed boek. Een boek dat je na laat denken over jezelf. Wat zou ik doen? Wat zou ik doen als ik een kind als August tegenkwam? Waarschijnlijk ook een tweede keer kijken. En dan wegkijken? Ik weet het niet.
Wat zou ik doen als ik in de schoenen van August stond? Daar kan ik me nauwelijks een voorstelling van maken, ookal is een groot deel van het boek vanuit hem geschreven.
Maar August voelt zich alleen maar anders doordat hij zo behandeld wordt. Als het niet aan de buitenwereld lag, was hij een normale jongen. Van binnen is hij als ieder ander.
Toch is de enige dag in het jaar waarop hij zich ook daadwerkelijk zo voelt Halloween. Verstopt achter een masker, onherkenbaar kan hij dan opgaan in de menigte.

Wat August sterk maakt is de onvoorwaardelijke liefde van zijn ouders en zus en niet te vergeten zijn flinke dosis zelfspot. 

Ik heb kunnen lachen om dit boek, ik heb me geschaamd voor de reacties van sommigen en soms heb ik gelezen met een brok in mijn keel en tranen in mijn ogen.

"Zien mensen er in de hemel nog hetzelfde uit?' 
'Ik weet het niet. Ik denk het niet.'
'Hoe herkennen ze elkaar dan?'
'Ik weet het niet, lieverd.' (...) 'Ze voelen het gewoon. Je hebt geen ogen nodig om van iemand te houden, toch? Je voelt het in je binnenste. Zo is het ook in de hemel. Daar is alleen liefde, en niemand vergeet van wie hij houdt."

Het boek is verdeeld in 8 delen. 3 delen die vanuit August, de andere vanuit kinderen in zijn omgeving. De delen zijn onderverdeeld in korte hoofdstukken, waardoor je er snel doorheen lijkt te gaan. 

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

17859977Titel: Wonder
auteur: R.J. Palacio
Originele titel: Wonder

vertaling: Esther Ottens
uitgeverij: Querido

ISBN: 9789045114163

aantal pagina's: 352
verschijningsdatum: februari 2013







Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten