Boeken algemeen

dinsdag 3 april 2018

Spinder - Simon van der Geest

Voor mijn werk (leerkracht basisonderwijs) ben ik op dit moment bezig met de cursus 'Open Boek'. Een cursus voor leescoördinator. Daar komen flink wat (kinder)boekentips voorbij.
Zo ook Spinder van Simon van der Geest.

Als iemand een boek bespreekt dat me leuk lijkt, wil ik dat boek het liefst zo snél mogelijk lezen. Een grote uitkomst is daarom voor mij de app Bibliotheekwise van de bibliotheek. Met die app zoek en reserveer ik het boek dat ik graag wil lezen vaak meteen. Handig!
Spinder lag al binnen een paar dagen voor me klaar.

Spinder - Simon van der Geest


Spinder heb ik voorgelezen aan mijn oudste twee kinderen. En het was weer bingo. Mijn oudste zoon (13), die zogenaamd niet van lezen houdt, vond het boek zo leuk, dat hij niet kon wachten tot ik het helemaal had voorgelezen en zelf alvast verder is gaan lezen.
Mijn andere zoontje (10) had wat meer geduld en heeft het verhaal afgeluisterd.

Spinder gaat over twee broers die verwikkeld zijn in hun eigen oorlog. Een oorlog om een kelder. Hidde (Ook wel Spinder genoemd, omdat hij een keer een spin met een vlinder gekruist heeft.) verzamelt in de geheime kelder bij zijn huis allerlei insecten. Tot zijn broer Jeppe roet in het eten gooit en bedenkt dat hij de kelder liever gebruikt voor zijn drumstel. 

Het hele boek is een door Hidde geschreven brief/boek aan de lezer. Het is een soort dagboek, waarin Hidde ook graag het grote geheim dat hij en Jeppe met zich meedragen zou willen delen. Daar steekt Jeppe een stokje voor.

Hidde en Jeppe kunnen bijna vrijuit oorlog voeren. Hun moeder is er namelijk letterlijk en figuurlijk niet altijd bij. Ze moet veel werken en is daarnaast erg verdrietig. Naast Jeppe en Hidde was er eerder namelijk nog een broer: Ward.

Dat haar twee jongens een geheime kelder, een oorlog en nog meer geheimen hebben, gaat volledig langs haar heen.

Een erg pakkend verhaal. Het verhaal zelf is spannend, maar ook omdat het zogenaamd aan jou als lezer verteld wordt, maakt het extra interessant.
Hidde is erg inventief als het gaat om het bedenken van trucjes om zijn kelder te behouden. Daarnaast weet hij erg veel van insecten, zodat je daar ook nog wat over opsteekt tijdens het lezen.

Spinder is o.a. bij Bol.com verkrijgbaar als hardcover, e-book en audiobook. Als je het boek via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra.

Trouwens, Spinder is ook te beluisteren via de Luisterbieb.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Spinder
auteur: Simon van der Geest
uitgeverij: Querido
ISBN: 9789045112800
aantal pagina's: 112
verschijningsdatum: december 2012



Koop bij bol.com


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten