Boeken algemeen

zondag 21 januari 2018

The Tragedy of Macbeth - William Shakespeare


Als sinterklaascadeautje kreeg ik de 365 Dingen die je als boekenlezer moet weten-scheurkalender van Lidewijde Paris. In deze eerste weken van 2018 las ik daarop al een aantal interessante dingen en zette ik mezelf voor een uitdaging:
Het lezen van een stuk van Shakespeare.

Via Twitter vernam ik van schrijver Arthur Japin dat áls ik Shakespeare ging lezen, ik het dan wel in het Engels moest doen. Nóg beter was het om Shakespeare te kijken.
Een goede tip, zo bleek, want met alleen lezen kreeg ik niet echt een goed beeld van wat ik las.

Uit mijn digitale versie van The Complete Works of William Shakespeare (€0,49 bij Bol.com) koos ik The Tragedy of Macbeth om te lezen. Niet omdat het Shakespeare's kortste tragedie is (daar kwam ik pas naderhand achter), maar omdat ik nieuwsgierig was naar het verhaal.

The Tragedy of Macbeth is het op waarheid gebaseerde verhaal van de Schotse koning Macbeth die tussen 1005 en 1057 leefde. Hij kwam in 1040 op de troon door koning Duncan te vermoorden.
Naast de feiten zit er een stuk fantasie in het verhaal, waarbij heksen en hun voorspellingen een rol spelen.
Via Wikipedia is meer achtergrondinformatie te vinden.

Ik vond het verhaal in het boek best lastig te volgen. Ten eerste doordat ik niet gelijk een goed beeld kreeg van de personages, maar ook door het Engels waarin het boek geschreven is. Met alledaags Engels lezen heb ik over het algemeen geen enkel probleem. Dit was een iets grotere uitdaging.

Het werd een stuk duidelijker toen ik het stuk, uitgevoerd door Shakespeare's Globe erbij bekeek. Ik keek en las mee. Af en toe las ik een stukje vooruit en zette ik de uitvoering even op pauze. Een erg fijne manier van kijken voor mij.
Ik heb er onverwachts veel plezier aan beleefd en ben zeker van plan om andere stukken op dezelfde manier te volgen.


Als je het boek (of een willekeurig ander boek) via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie van Bol.com. Jou kost het niets extra. 

Titel: Complete Works - The Tragedy of Macbeth
Auteur: William Shakespeare
uitgeverij: Cded
ISBN: 9782377931989 (ebook)
Première: 1606
Verschijningsdatum: augustus 2017



Bekijk op bol.com


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten