Boeken algemeen

woensdag 3 januari 2018

Op een rijtje: de boeken van 2017

Notitieboekjes in de aanslag, Hebban en Goodreads geopend. Klaar om even een kort overzicht te geven wat mijn afgelopen leesjaar.



Ik las 125 boeken, waarvan er 121 in de Goodreads-challenge staan. Goodreads heeft een heel leuk overzichtje gemaakt van wat ik gelezen heb. 


Wil je het hele overzicht bekijken, dan kan dat via deze link.

Als ik kijk naar alle boeken die ik gelezen heb en de beoordeling die ik gegeven heb, dan zie ik dat ik best vaak een hoge beoordeling gegeven heb. Ik wist al dat ik een goed leesjaar gehad had, maar daar zie ik het bewijs staan. Een gemiddelde van 3,9 sterren!

Hieronder zie je mijn top 10 van 2017. De volgorde is willekeurig.



Kinderboekenweek

Wat ik afgelopen jaar erg leuk vond, was de Kinderboekenweek. Ik heb veel van de kerntitels gelezen en met veel plezier besproken.
Wil je even terugkijken? Dat kan hier

Ik ben in 2017 meer kinderboeken gaan lezen. Ik heb veel boeken voorgelezen aan mijn kinderen, maar ook voor mezelf las ik regelmatig een jeugdboek. Dat wil ik dit jaar zeker blijven doen. Zo hoop ik niet alleen volwassenen, maar ook kinderen leuke leestips te kunnen geven.

Luisterboeken

Nieuw voor mij dit jaar waren de luisterboeken via de Luisterbieb. Ik moest er even aan wennen en het zelfs leren. Daarom begon ik eerst met het luisteren van boeken die ik al gelezen had. Zo luisterde ik de eerste drie delen van De laatste wachter-serie. Ik ben daardoor weer helemaal bij als volgende maand het laatste deel van de serie uitkomt. 
Inmiddels ben ik ook nieuwe boeken gaan luisteren en heb ik mijn eerste Engelse luisterboek klaarstaan. 

Recensieboeken

Van de 125 boeken die ik las, waren er 43 recensieboeken. Zonder die boeken zou ik nooit zoveel nieuwe titels kunnen lezen. Ik vind het erg gaaf dat ik door te bloggen de kans krijg om zoveel nieuwe boeken te lezen.
Ook in het nieuwe jaar zal ik weer recensieboeken gaan bespreken op mijn blog. Er ligt nog een flinke stapel klaar. 
Vanaf volgende week ga ik daar weer vol frisse moed tegenaan :-)

Deze recensieboeken liggen klaar voor 2018

Heb jij er al een (of meerdere) van gelezen?
In welke zal ik als eerste beginnen?

Social media

Behalve op deze site, ben ik best wel actief op social media. Op het moment vind ik het vooral leuk om regelmatig een foto te posten op Instagram. Kijk je mee?

Leeschallenges

Net als afgelopen jaar doe ik ook dit jaar weer mee aan de Goodreads reading challenge. Net als toen heb ik ingezet op 120 boeken. Ik ben benieuwd of ik het ga halen.


Ook op Hebban kun je meedoen aan een reading challenge. Behalve dat je het aantal boeken kunt aangeven dat je wilt lezen, is er ook een checklist met genres en andere kenmerken waaraan je te lezen boek aan kan voldoen. 
Bij Hebban zet ik mijn challenge op 100, omdat ik op de site niet altijd alle boeken kan vinden die ik lees en ik ze niet in een handomdraai zelf toe kan voegen. 

Het voordeel van de website van Hebban, is dat alles in het Nederlands is, terwijl Goodreads een Engelse site is. 
Op beide sites zijn de challenges goed bij te houden met de app.


Een leesuitdaging die niet heel uitdagend is voor mij, maar die wel leuk is om aan mee te doen, is de #boekperweek uitdaging van de bibliotheek
Bij deze uitdaging geef ik na ieder gelezen boek op Twitter aan hoe ver ik ben met de uitdaging, meestal met een linkje naar mijn recensie erbij. 
Ik zit inmiddels op #boekperweek 2/52.

Netflix

Lees ik af en toe eens wat minder en komen er wat minder recensies online, dan is de kans groot dat ik ergens in een serie op Netflix zit. Op het moment kijk ik er meerdere. Zo ben ik pas geleden begonnen aan Outlander (Waarvan ik ook de boeken van Diana Gabaldon aan het lezen ben.), kijk ik naar Lucifer, Black Mirror en is er uiteraard ook regelmatig een leuke film te zien.


2018

Wat ik verder dit jaar allemaal ga doen, weet ik natuurlijk nog niet. Ik hoop op een gezellig, leuk, liefdevol en nuttig jaar waarin ik veel tijd heb om te lezen.
En dat wens ik jou  natuurlijk ook!

Heb jij een leuke (boeken)blog of Instagram-account dat ik kan volgen, laat hieronder dan even een berichtje met een link achter.



Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten