Boeken algemeen

zondag 10 december 2017

Levensbloed (Everlife #2) - Gena Showalter

Titel: Levensbloed
auteur: Gena Showalter
Oorspronkelijke titel: Lifeblood
vertaling: Irene Paridaans
uitgeverij: HaperCollins
ISBN: 978 94 027 2470 7
aantal pagina's: 384
verschijningsdatum: augustus 2017

Koop bij bol.com


Nadat ik in april van dit jaar Eerste Leven van Gena Showalter las, was ik benieuwd naar het vervolg in Levensbloed.
Eerste Leven vond ik niet continu even spannend en boeiend, er zat veel herhaling in, maar het verhaal op zich vond ik wel interessant. En omdat ik de White rabbit chronicles (ook van Gena Showalter) t/m boek 3 erg leuk vond, hoopte ik dat ik Levensbloed iets beter zou vinden.

(De White Rabbit Chronicles bestaan uit vier delen en een novelle. Helaas zijn deel 4 en de novelle niet vertaald.)


Omslagtekst:


Je Eerste leven is nog maar het begin...
Na je dood kies je voor Myriad of Troika,
twee rijken die in eeuwige strijd
met elkaar verwikkeld zijn.

Myriad en Troika hebben om Tenley gevochten vanwege de bijzondere kracht die ze bezit .Beide rijken zijn ervan overtuigd dat degene die haar ziel wint meer macht zal krijgen. Met haar laatste adem heeft Tenley uiteindelijk gekozen voor Troika, het rijk van licht en liefde. Dat heeft echter grote consequenties. Niet alleen verkeert ze nog steeds in gevaar, maar ook staat ze nu lijnrecht tegenover Killian, de jongen die bij Myriad hoort en die ze maar niet kan vergeten. Ondertussen dreigt Killian zijn eeuwige leven te verliezen. Hij heeft nog maar één kans op redding: Tenley verslaan in een spel dat zij nog nooit gespeeld heeft...

Mijn mening:


Het tweede boek binnen een maand waar ik moeilijk doorheen kwam. Zit ik toch nog een beetje in een leesdip, of moet ik een tijdje fantasy-pauze nemen?

Het kan alletwee zijn, want zo slecht is Levensbloed echt niet. Mijn ergernis om teveel herhaling was hier niet aan de orde, er gebeurde vrij veel en het was best spannend.
Toch sleepte het verhaal een beetje.

In dit deel gaat Ten in Troika wonen. Ze moet opgeleid worden tot Schakel, de hoogste rang van Generaal in Troika. (Aan het begin van het boek staat een Verklaring  van Termen uit het Boek van de Wetten.)
Ze woont met de andere leerlingen in een kathedraal. Omdat zij Schakel moet worden, zouden de leerlingen respect voor haar moeten hebben, maar omdat het haar schuld is dat Archer zijn 'tweede dood' in is gegaan, kijken ze haar met de nek aan. Daardoor ontstaat er ook vanaf Teley's kant nogal wat wantrouwen. 

Ten blijf ook in Troika haar eigenwijze zelf en gaat haar eigen gang, ookal is dat soms (regelmatig) tegen de regels. Soms pakt dat goed uit, soms helemaal niet.

Killian en Tenley blijven contact houden. Uit de verschillende mailwisselingen tussen Killian en leiders van Myriad zou opgemaakt kunnen worden dat Killian een dubbele agenda heeft. Daardoor is er niet alleen bij Tenley wantrouwen tegen haar medestudenten, maar bouw je ook als lezer flink wat wantrouwen op.

Op de mailwisseling na is Tenley de ik-persoon in het boek. 

"Killians woorden klinken nog na in mijn hoofd. Als ik voor jou vecht, dan zal mijn koninkrijk de strijd verliezen Als ik tegen je vecht, verlies ik jou. Geen middenweg."

(blz. 33)

Net als in het eerste boek blijft Ten bezig met cijfertjes en wordt er volgens haar niets aan het toeval overgelaten. Soms is haar redenering wel interessant, maar af en toe werd ik ook wel een beetje zat van al dat tellen.

"Mijn heden is de optelsom van beslissingen die in in mijn verleden heb gemaakt - mijn beslissingen, maar ook wel beslissingen die mensen om mij heen hebben gemaakt. Die tellen allemaal... tellen... acht, negen Tien!"

(blz. 24)

Net als Eerste Leven is Levensbloed een goed verhaal. Wellicht een beetje te breed uitgemeten. Ondanks dat ben ik benieuwd naar het derde deel dat in 2018 uit zal komen.

De covers zijn erg mooi en sluiten goed op elkaar aan. Het is het soort cover waar je een poosje naar moet blijven kijken, ook na het lezen nog even, om zoveel mogelijk te ontdekken en de volledige betekenis ervan te zien.

Levensbloed is als paperback en als e-book o.a. verkrijgbaar bij Bol.com . Als je het boek (of een andere) via een link op mijn blog bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost dat niets extra.

@HarperCollins: Bedankt dat ik het boek voor jullie mocht lezen.


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten