Boeken algemeen

dinsdag 28 november 2017

Otje - Annie M.G. Schmidt

Schande! Dit boek van Annie M.G. Schmidt heb ik nooit eerder gelezen. Maar nu dus wel :-).

Een tijdje geleden kocht ik Otje voor een paar euro bij de kringloopwinkel en las hem vervolgens voor aan mijn kinderen.

Waar gaat het boek over:

Otje is en meisje dat met haar vader Tos in een hotel woont. Haar vader is daar kok. Terwijl hij aan het werk is, vermaakt Otje zich prima in de tuin van hotel De Koperwiek. Otje kletst heel wat af met de vogels en andere dieren. 
Helaas moeten ze op een dag weg uit het hotel en omdat vader geen papieren heeft, is het nogal lastig voor hem om ander werk te vinden. Geen werk, geen geld en daardoor geen huis. Otje en Tos moeten in hun eigen bestelwagen wonen. 
Vader is hard op zoek naar werk. Otje probeert hem daar zo goed mogelijk bij te helpen. Net als de dieren, al begrijpen die niet altijd wat de bedoeling nou precíes is. 
Het lukt Tos een aantal keer om een baantje te krijgen, maar iedere keer loopt het helemaal mis en worden Tos en Otje zelfs uit elkaar gehaald! Het lijkt wel of het nooit meer goed gaat komen.

Mijn mening:

Doordat de illustraties in het boek zijn getekend door Fiep Westendorp is het boek erg herkenbaar. Otje heeft veel weg van Floddertje en ook de andere mensen en dieren zijn erg kenmerkend.

De opmaak van het boek is hetzelfde als bij Pluk van de Petteflet: Een groot paginaformaat, waardoor de tekeningen extra goed uitkomen. Daar staat tegenover dat er heel veel tekst op pagina's zonder illustratie staat, waardoor je best lang leest over een bladzijde. Ik kan me voorstellen dat een kind daardoor niet snel zelf dit boek zou pakken en lezen. 
Voor het voorlezen is het geen probleem. 

Het verhaal is vaak grappig en regelmatig spannend en doordat je als lezer graag wilt weten hoe het met Otje en Tos verder gaat, is het lastig om het boek na één hoofdstuk weg te leggen. 

Alhoewel het een verhaal uit 1980 is, is het, op enkele woorden na, nog steeds niet ouderwets. 

In 1998 werd er een televisieserie van Otje gemaakt. Deze is via de website van Zappelin nog te bekijken. 

Erg mooi dat de verhalen van Annie M.G. Schmidt zo blijven leven. Ik hoop dat mijn kinderen ze later ook nog aan hun kinderen zullen voorlezen. Ze vonden het boek in elk geval leuk genoeg om zelf voorgelezen te krijgen en vervolgens de serie te kijken.

Otje is o.a.bij Bol.com verkrijgbaar als hardcover (€18,99), paperback en audioboek (€14,75). 
Als je het boek via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra. 

Titel: Otje
Auteur: Annie M.G. Schmidt
Uitgeverij: Querido
ISBN: 90 214 8147 2
aantal pagina's: 160
oorspronkelijk verschijningsjaar: 1980



Koop bij bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten