Boeken algemeen

maandag 20 november 2017

Bevroren nacht (Snow like Ashes #3) - Sara Raasch

Titel: Bevroren nacht
auteur: Sara Raasch
oorspronkelijke titel: Frost like night
vertaler: Louise Willenborg
uitgeverij: HarperCollins
ISBN: 978 90 027 2850 7
aantal pagina's: 416
verschijningsdatum: september 2017

Koop bij bol.com



Afgelopen zomer las ik IJs als Vuur, het tweede deel van de Snow like Ashes-trilogie.
In dat deel kwam ik onderstaande quote tegen:

"Ik zal zorgen dat hier een eind aan komt. Nee, wij zullen dat samen doen, want ik ben niet meer alleen. 

Dat ben ik nooit geweest."

(uit: IJs als Vuur)

Dat is wat centraal staat in Bevroren nacht: Samenwerking. 
Door samen te werken kan het Bederf dat over Primoria heerst bestreden worden. Maar alleen Meira weet dat er een nog veel groter offer gebracht moet worden.

"Ik zal deze oorlog tegemoet treden. We zullen met z'n allen deze oorlog ingaan met de enige wapens die er werkelijk toe doen: wijzelf, met al onze krachten en zwakheden. Goed of slecht, vreselijk of wonderbaarlijk. Deze dingen hebben me gevormd, en ik zal ze gebruiken om de persoon te zijn die de wereld nodig heeft. (...) 

Ik zal Meira zijn."

(blz. 284)

Omslagtekst:

"Het lot van de wereld ligt in handen van een meisje met sneeuwwitte haren...

Meira staat voor enorme uitdagingen nu de kwaadaardige koning Angra niet dood blijkt te zijn maar springlevend en machtiger dan ooit. Terwijl hij de wereld bedreigt met zijn zwarte magie, probeert Meira wanhopig haar eigen magie onder controle te krijgen en erachter te komen hoe ze haar krachten kan inzetten om Angra tegen te houden. Ze vermoedt dat de oplossing in het geheimzinnige, diep onder de grond verborgen labyrint ligt. Maar langzamerhand dringt het tot haar door dat ze Winter en de mensen van wie ze houdt niet zal kunnen redden zonder het ultieme offer te brengen...

In het spannende slot van de serie neemt Sara Raasch de lezer nog één keer mee naar de adembenemende wereld van Primoria. Een met recht 'episch' genoemde serie."



Mijn mening:

Ik heb voor mijn doen lang gedaan over het lezen van Bevroren nacht. Maar liefst 3 weken. Ik kon niet echt in het verhaal komen, dus pakte ik tussendoor regelmatig een ander boek dat ik dat eerst uitlas.
Pas over de helft van het boek kreeg het verhaal me goed te pakken en bleef ik lezen.

In boeken als dit houd ik erg van de actie. Die actie is er die tweede helft volop als Meira met haar verworven leger ten strijde trekt tegen Angra. 

Net als in de eerdere twee delen is het boek opgedeeld in hoofdstukken die de naam hebben van de personages die centraal staan. In dit geval Meira, Mather en Ceridwen. Dit zorgt voor een mooi compleet overzicht van de gebeurtenissen van de mensen die aan de kant van Meira staan.
Wat er aan de andere kant gebeurt. Bij Angra, blijft letterlijk en figuurlijk een hele tijd in duisternis gehuld.

"Dat is wat Angra tot stand brengt. Een wereld van oneindige kracht, waarin iedereen is bezeten door een magie die hen volgzaam maakt. Ze raken verdoofd door hun diepste, duistere emoties."

(blz. 11)

De Snow like Ashes-trilogie is een echt gevecht tussen goed en kwaad, waarbij je telkens hoopt dat het goede zal overwinnen. Het liefst zonder al teveel offers. 

Rares van Paisly leert Meira wijze lessen:

"Voelen dat je goed genoeg bent heeft niets te maken met werkelijk goed genoeg zijn. Je kiest er zelf voor of je dat wel of niet bent."

(blz. 95)

"Als je alleen iets met de dingen doet als je ze voelt, dan ben je net als de meeste mensen die eeuwig wachten op een gevoel dat misschien wel of niet komt. Maar als je er elke dag voor kiest om van jezelf te houden, wat er ook gebeurt, dan kan niets je tegenhouden."

(blz. 135)

Als je het hele boek gelezen hebt, sla dan ook het dankwoord niet over. Want daar doet Sara Raasch nogmaals een mooie uitspraak als dank naar haar lezers.

"Jullie zijn stuk voor stuk beter dan welke geleider dan ook. Jullie zijn beter dan de krachtigste magie die ik zou kunnen bedenken. Een van de belangrijkste thema's van deze trilogie is voor mij het idee dat je volwaardig genoeg bent - en dat je geen invloeden van buitenaf nodig hebt om een 'beter' of 'deugdzamer' mens te worden."


Een mooie afsluiting van een mooie serie. 

Bevroren nacht is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com als paperback en e-book. Als je het boek via een van de links op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra. 



InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten