Boeken algemeen

zaterdag 1 juli 2017

De Cirkel - Dave Eggers

Titel: De Cirkel
Auteur: Dave Eggers
Oorspronkelijke titel: The Circle
vertaling: G. Baardman, L. Biekmann, B. Mudde, E. Tukker
uitgeverij: Lebowski
verschijningsdatum: mei 2015
ISBN: 978 90 4882 909 5
aantal pagina's: 448




Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Stel nou dat er geen privacy-wetgeving meer is. Stel nou dat al je gegevens voor iedereen, altijd en overal zichtbaar zijn. Stel nou dat jíj altijd en overal zichtbaar bent.
Hoe zou de wereld er dan uit zien?

Dat beeld schetst Dave Eggers in De Cirkel.

Zo sociaal, dat het asociaal wordt....


"'Niemand dwingt jou dit te doen. Jij doet die boeien vrijwillig om. En je verandert vrijwillig in een totale sociale autist.'"


Omslagtekst:


Mae Holland kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken.

Mae laat zich meeslepen door de energie van het bedrijf, de groepsactiviteiten en de feestjes, de oneindige mogelijkheden - zelfs als ze het leven buiten de campus langzaam uit het oog verliest, een ontmoeting met een collega haar in verwarring brengt, en haar bijdrage aan de Cirkel steeds meer openbaar wordt.

Mijn mening:


De wereld die in De Cirkel geschetst wordt is niet zo sci-fi als je misschien denkt. Bedenkt eens hoeveel mensen er openbaar berichten op social media plaatsen. 
En heb jij je locatie aanstaan op je telefoon? Heb je een Android apparaat, ga dan even naar maps, klik linksboven op die drie streepjes en ga naar 'mijn tijdlijn'. Als je je locatie aan hebt staan, kun je zien waar je vandaag geweest bent, maar als je op het kalendericoontje klikt, kun je ook zien waar je op andere dagen was. Als je je locatie altijd aan hebt staan, misschien kun je dan wel een paar jaar terug in de tijd.
En de blauwe vinkjes en tijdsaanduiding wanneer je online was op whatsapp?
Daarnaast heeft ook Snapchat een nieuwe functie: op de kaart kunnen zien waar andere gebruikers zich bevinden.
En fitnesshorloges die je lichaamsfuncties bijhouden?
Het staat allemaal ergens (veilig opgeborgen?) in de cloud.

Gelukkig, gelukkig, gelukkig is het geheel aan de gebruiker om te beslissen hoeveel er openbaar gemaakt wordt en is er een privacywetgeving.

Wat dat betreft heeft De Cirkel mij wel aan het denken gezet.
Ik vond het verhaal erg interessant.
Mae liet zich erg naïef meeslepen in het hele gebeuren en voelde zich ook heel wat met al haar volgers en de efficiency waarmee ze kon werken.
Haar ex Mercer vroeg zich heel terecht af wat ze nou eigenlijk echt dééd.
En hoewel ik zelf helemaal niet vies ben van social media en nieuwe gadgets, was Mercer toch mijn favoriete personage. Tenminste één iemand die nog helder nadacht.

"'Waardeoordelen als 'likes' en 'dislikes' en 'smiles' en 'frowns' bleven beperkt tot de onderbouw. Daar werden briefjes geschreven. 'Hou je van eekhoorns en stickers?' En dan schreef je terug: 'Ja!' Met een hartje en een smiley erbij. 

Maar nu zijn het niet meer alleen de brugklassers die dat doen: iederéén doet het, en ik krijg soms het gevoel dat ik in een omgekeerde wereld terecht ben gekomen, een spiegelland waar de meest stompzinnige shit ter wereld de overhand heeft gekregen. De wereld heeft zichzelf verstompzinnigd.'"

(Mercer)

Ik merkte dat ik mij zelf een beetje tegen de hele Cirkel keerde, terwijl de personages in het boek de wereld van De Cirkel toch wel als een ideale wereld zagen.
Tijdens het lezen vind je zeker voordelen van de werkwijze van De Cirkel. Bij mij is het beklemmende gevoel dat het verhaal me gaf blijven hangen.

"'Tirannen kunnen zich niet langer verstoppen. Wat nodig is, wat ook zal komen, is bewijsmateriaal en de mogelijkheid om mensen ter verantwoording te roepen, en het is aan ons om te getuigen. En met dat doel voor ogen eis ik dat alles wat gebeurt openbaar moet zijn.'"


Het hele boek is in een personaal perspectief geschreven. Mae staat centraal. Ook haar gedachten en gevoelens worden benoemd.
Het verhaal leest gemakkelijk en is de moeite van het lezen erg waard. 

Het boek is uitgekomen in 2015 en is weer actueel door de recente verfilming van het boek. De film heb ik nog niet gezien. Ik wilde eerst het boek lezen. 


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten