Boeken algemeen

maandag 1 mei 2017

Sara en Liv - Suzan Hilhorst

"Hoop is er in verschillende vormen. Zo is er de lacherige, lichte vorm, die door een kamer vol mensen sprankelt als bron van een goed gesprek. (...) 

Er is ook een obsessieve vorm, die de kamers van je hoofd besmet en je blik op de realiteit vertroebelt. (...) 

En er is de meest basale vorm van hoop. De oerhoop. De kracht die vrijkomt als het leven uit je vingers glipt. 

Wie doodsangst heeft gekend, weet wat oerhoop is. (...) Er is nog maar één wereld, de wereld waarin jij of je geliefde leeft en blijft leven."




Twee weken geleden ontving ik een e-mail van Hollands Diep met de aankondiging van het boek Sara en Liv. Als de omschrijving mij aansprak, zou ik mij aan kunnen melden als ambassadeur van het boek. Dat heb ik gedaan en een week later ontving ik het boek

Sara en Liv:

Suzan Hilhorst deelt in Sara en Liv het verhaal van haar dochtertjes. Sara en Liv; twee meisjes die vlak na hun geboorte erg ziek bleken te zijn en niet op mochten groeien, die zijn overleden voor zij en haar gezin ze echt konden leren kennen.

"De hoop had ons verraden, door ons vertrouwen te winnen en het vervolgens schaamteloos te schenden."


Met dit boek hebben de twee meisjes, en vooral Sara, een stem gekregen, een kans om zich aan de wereld te laten zien. 
Suzan Hilhorst vertelt haar verhaal namelijk niet alleen vanuit zichzelf, maar ook vanuit Sara, hoe zij zich voelde toen ze ziek was, maar ook daarna. Hoe ze leefde in een soort droom, een sprookjeswereld, meegevoerd op muziek en de stemmen van haar ouders. 

"Soms, vlak voordat ik in het Ronald McDonald Huis in slaap viel, kreeg ik het gevoel dat we samen één werden. Dan kroop ik in haar lichaam en nam plaats onder de namaakzon. Ik voelde de pleisters en infusen. De medicatie stroomde door ons lichaam, als twee rivieren vlak voor de zee. Ik verzamelde haar pijn en gooide hem nonchalant over mijn schouder."


Het verhaal van Sara en Liv is erg emotioneel. Toch is het niet heel emotioneel opgeschreven. Ja, de hoop en wanhoop, maar bovenal de liefde druipen tussen de regels door van de bladzijden af, maar Suzan heeft zich bij het opschrijven van het verhaal schijnbaar niet (teveel) laten leiden door emoties. 
Met een verlies als dit, zou je dan denk ik ook niet tot een boek kunnen komen.

De zinnen waarmee het verhaal is opgeschreven, zijn erg beeldend. Hoe grauw en rauw alles soms is, met haar woorden heeft Suzan de wereld waarin ze zich op dat moment bevond toch in weten te kleuren.

Ik heb enorm veel respect voor Suzan Hilhorst voor het delen van het verhaal van haar dochters. Wat een kracht moet ervoor nodig zijn om alles op deze manier opnieuw te beleven. 

Ik denk dat veel lezers Sara en Liv, net als ik, in hun hart zullen sluiten.

"Dus dit is waarom we geboren worden, dacht ik. Deze liefde. Al die tijd was dit waar het om ging. Het antwoord op de grote finalevraag, de reden om te leven en te sterven"


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes 
Een ster voor ieder gezinslid.

Titel: Sara en Liv
auteur: Suzan  Hilhorst
uitgeverij: Hollands Diep
ISBN: 978 90 488 3966 7
aantal pagina's: 224
verschijningsdatum: mei 2017


Koop bij bol.com



InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten