Boeken algemeen

vrijdag 5 mei 2017

13 Reasons Why - Jay Asher (boek + serie)

"I feel so much hate. Toward myself. I deserve to be on this list. Because if I hadn't been so afraid of everyone else, I might have told Hannah that someone cared."


Afgelopen maand liet ik mij verleiden om de Netflix-serie 13 Reasons Why te gaan kijken. Ik bekeek de hele serie binnen een week, daarna kon ik er nog geen afscheid van nemen, dus bestelde ik het boek.
Normaal gesproken koop ik niet zo snel een film- (of serie) editie van een boek, maar omdat ik in dit geval eerst de serie keek voor ik het boek las, deed ik dat dit keer wel.
Ik koos voor het Engelstalige boek en begon gelijk te lezen toen de postbode hem had afgeleverd.

Voordat ik begin met vertellen dat het boek toch wel heel anders was dan de film, zal ik voor degenen die de serie en het boek niet kennen, eerst maar even vertellen waar het verhaal over gaat.
Ik kies daarbij voor de inhoud van het boek. Ik ben tenslotte boekblogger...

Waar gaat het boek over:

Een paar weken nadat highschool-scholiere Hannah Baker is overleden door zelfdoding, ontvangt schoolgenoot Clay Jensen een bijzonder pakketje. Een pakketje met cassettebandjes, ingesproken door Hannah Baker.
Op de tapes vertelt ze de dertien redenen waarom zij tot haar daad is gekomen. Alle dertien mensen die met die redenen te maken hebben, zullen de bandjes moeten beluisteren.
Clay begint met luisteren en merkt dat hij geen idee had wie Hannah precies was, ookal hoopte hij van wel. Hij heeft geen idee wat hij voor aandeel heeft in haar dood.
Bang voor de reden, maar toch vastbesloten erachter te komen, luistert hij de bandjes verder. Niet alleen voor zichzelf, maar ook omdat hij vindt dat hij het Hannah verschuldigd is.

"I want to push Stop on the Walkman and rewind their whole conversation. To rewind into the past and warn them. Or prevent them from even meeting. But I can't. You can't rewind the past."


Mijn mening:

Doordat ik eerst de serie gekeken had, kon ik niet onbevooroordeeld in het boek lezen. Ik lette erg op de verschillen die ik tegenkwam en had uiteraard al een duidelijk beeld van de personages, ookal was hun rol soms een beetje anders.
Het beeld dat ik tijdens het lezen had van de personages, was natuurlijk het beeld van de acteurs die hun rol (overtuigend) speelden.

De serie is geen kopie van bet boek, maar echt based on...

De serie was niet alleen door de beelden, maar ook door de gebeurtenissen zelf veel heftiger. Het uiteindelijke resultaat was hetzelfde: Een meisje dat zichzelf niet de moeite waard vindt om te blijven leven.

Het is al tien jaar geleden dat het boek uitkwam, in die tijd is er een en ander veranderd in de wereld en dan met name op digitaal gebied. De serie heeft daar goed op ingespeeld.
In de serie spelen smartphones een grote rol, terwijl die rol er in het boek helemaal niet is. Daarin worden telefoons vooral gebruikt om te bellen.

In de serie doet Clay er een tijd over om alle cassettes van Hannah te beluisteren. Tussendoor gaat hij naar school en gebeurt daar vanalles, vooral tussen hem en met de anderen die op de tapes voorkomen.
In het boek luistert Clay de bandjes binnen een dag/nacht allemaal.

"Here's a tip. If you touch a girl, even as a joke, and she pushes you off, leave... her... alone. Don't touch her. Anywhere! Just stop. Your touch does nothing but sicken her."


Mijn bedoeling was om me in deze blogpost vooral te richten op de verschillen tussen het boek en de serie, maar na even gegoogeld (klik) te hebben, zag ik dat de verschillen al door meerdere bloggers breeduit zijn uitgemeten.

Het komt er eigenlijk op neer dat in de serie het boek als een harmonica uit elkaar is getrokken en veel gedetailleerder gemaakt.
Het lijkt mij wel een leuk idee als er een echte filmversie van het boek komt, een versie waarin alle gebeurtenissen van de serie staan. Ik zou hem lezen.

In de media

De media is erg wisselend over de serie. Dat het een aangrijpende serie is, daar is iedereen het volgens mij wel over eens, maar sommigen menen dat de impact te groot is en misschien een suïcidaal iemand zou kunnen zetten tot de fatale stap.
Daarbij zijn zelfs psychologen geraadpleegd. (Tja, hoe haal je alles uit een hype...)
Ik heb zelf het idee dat dat wellicht wat overdreven is, maar ik heb er dan ook niet me die pet op naar gekeken.
Ik vond juist dat de serie een goede waarschuwing kan zijn voor anderen. Over wat de impact van negeren en (digitaal) pesten kan zijn. Ook is het belangrijk om geen signalen in de wind te slaan.
Voor mij was het een eye-opener. Waardevol.

"You can't go back to how things were. How you thought they were.
All you really have... is now."

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes
Titel: 13 Reasons Why
auteur: Jay Asher
uitgeverij: Penguin Books
ISBN: 978 0 141 38777 2
aantal pagina's: 288
verschijningsdatum: maart 2017


Koop bij bol.com



InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten