Boeken algemeen

donderdag 13 april 2017

Harry Potter: The Exhibition

Toen ik hoorde dat de Harry Potter expositie in Nederland zou komen, wilde ik daar natuurlijk graag heen. Het liefst wel met een echte fan. Die mogelijkheid gaf Mathilde van Ikvindlezenleuk mij.
Zij had twee perskaarten gekregen en vroeg of ik mee wilde. Uiteraard!

Zo gezegd, zo gedaan.
Op 28 maart was het zo ver. Mathilde en ik ontmoeten elkaar op Utrecht Centraal, om vervolgens samen naar Cinemec te gaan, waar de expositie tot en met 30 juni te zien is.


Omdat we op een doordeweekse dag gingen, was het lekker rustig en konden we alles op ons gemak bekijken.

Van tevoren dacht ik dat het misschien handig was om de films nog een keer te bekijken, wat natuurlijk altijd goed is, maar daar was geen tijd voor. Gelukkig bleek het ook niet nodig te zijn. De hele expositie was een feest van herkenning!

Er is veel kleding uit de films te zien, af en toe neergezet zoals in een filmscène. Daardoor kwam het voor helemaal tot leven.

Ik kan nu wel helemaal uit gaan leggen hoe het eruit zag, maar het is natuurlijk leuker om wat voorbeelden te laten zien. 
Daarvoor heb ik bij foto's die ik gemaakt heb, een scène uit de films opgezocht.

Harry Potter en de Steen der Wijzen 


Links: Harry Potter en de Steen der Wijzen - Rechts: Harry Potter expo

Een ding waarover ik me nogal verbaasde dat het zijn weg naar de expositie had gevonden, was de locomotief van de Zweinstein-express. Ook de schaakstukken en de toelatingsbrief waren leuk om te zien.

Harry Potter en de Geheime Kamer


Links: Harry Potter en de Geheime Kamer - Rechts: Harry Potter expo


De vliegende auto staat nog buiten de expositie, bij de ingang van Cinemec. Natuurlijk een heel herkenbaar stuk uit Harry Potter en de Geheime Kamer.
Het was erg leuk om Dobby in het echt te zien. Zo lief!
Het dagboek van Marten Vilijn was bijzonder om te zien.

Eén van de leukste dingen om zelf te doen bij de expositie was Mandragora's uit hun pot trekken.




Harry Potter en de Gevangene van Azkaban


Links: Harry Potter en de Gevangene van Azkaban - Rechts Harry Potter expo

Harry Potter en de Gevangene van Azkaban heb ik gelijk de avond nadat ik naar de expositie geweest ben gekeken. Ik was helemaal verbaasd hoeveel voorwerpen me toen bekend voorkwamen. Erg leuk dus :-).

Harry Potter en de Vuurbeker




Het Duistere Teken, de draak waartegen Harry moest vechten in Harry Potter en de Vuurbeker was te zien in het Verboden Bos (dat overigens erg donker en stoffig was, uche, uche). Ook de vuurbeker zelf heeft een mooi plekje gekregen.
Op het plaatje bovenaan in het midden is een foto uit de scène te zien waarin Perkamentus Harry's naam zojuist uit de vuurbeker heeft gehaald. 

Harry Potter en de Orde van de Feniks   



Professor Umbridge gaf me niet alleen in de film de kriebels, maar ook bij de expositie. Brrrr!
De foto van de kleding van Sneep heb ik expres zo gemaakt dat hij stopt bij de bovenkant van de kleding. 
Op de poppen bij de expositie zit geen hoofd, maar zo lijkt het toch net een beetje of Sneep voor je neus staat. 

Harry Potter en de Halfbloed prins


Links: Harry Potter en de Halfbloed Prins - Rechts: Harry Potter expo

Op dit punt van mijn blogpost ben ik een halve dag verder en heb ik zes films samengevat bekeken. Ik heb zoveel foto's gemaakt bij de expositie, maar kan (en wil) ze natuurlijk niet allemaal laten zien. Het is dus iedere keer weer zoeken en sorteren wat ik laat zien.

Voor Harry Potter en de Halfbloed Prins heb ik er een aantal uitgekozen die voor het verhaal van grote(re) betekenis zijn, zonder al te veel te verklappen voor degenen die de films nog niet gezien hebben en/of de boeken niet gelezen. 

Harry Potter en de Relieken van de Dood (1&2)



Een van mijn lievelings gemeneriken is Bellatrix van Detta (Lestrange). Van haar hangt ook kleding op de expositie. Als je er bent, kijk dan eens hoe mooi haar kleding gemaakt is! 
De relieken van de dood kunnen natuurlijk niet ontbreken. Ze staan netjes bij elkaar in een vitrine, net als de gruzielementen (horcruxes).

-------------------------------------------------------------------------------------------

Behalve dat ik de expositie erg leuk, mooi en indrukwekkend vond en ik me er uitstekend vermaakt heb, waren er wel een paar dingetjes waar ik vraagtekens bij zet.

Bijvoorbeeld het huis van Hagrid. Leuk neergezet op de expositie, maar bij de reuzenkleding die er stond, stond een bordje met daarop de tekst dat Robbie Coltrane, de acteur die Hagrid speelde, de kleding echt gedragen heeft. Dat kan natuurlijk nooit, aangezien Coltrane geen reus is.

En dan de toelatingsbrief van Zweinstein: In de film laten ze een heel andere brief zijn dan op de expositie.

Ook het briefje uit de vuurbeker is niet origineel. Ik snap uiteraard wel dat het lastig is om zulke kleine papiertjes en brieven goed te bewaren, maar een goede replica was leuker geweest.

Harry Potter fans laten zich niet zomaar voor de gek houden ;).


Brief uit de film
Brief van de expositie


Al met al hebben we ons prima vermaakt. We hadden ongeveer anderhalf uur nodig om alles goed te bekijken, precies zoals op de website staat.

Aan het eind van de expositie is een souvenirwinkeltje waar je zelf een toverstok, sluipwegwijzer, T-shirt of ander aandenken kunt kopen. 


Mathilde, dankjewel dat ik met je mee mocht :-)



InstagramFollow on Bloglovin

1 opmerking: