Boeken algemeen

dinsdag 21 maart 2017

Het (niet zo) coole leven van Carrie Pilby - Caren Lissner


Waar gaat het boek over

Carrie Pilby is 19 jaar, hoogbegaafd, en doordat ze een paar klassen heeft overgeslagen al een jaar geleden afgestudeerd aan Harvard.
Het liefst ligt ze de hele dag in haar bed te luisteren naar de geluiden van buiten (New York), of zoekt ze naar woorden en hun herkomst in haar woordenboek.
Af en toe houdt ze een Pilbyfeestje; een feestje helemaal voor haar alleen.

Carrie is proeflezer van juridische stukken, daar heeft ze af en toe een paar uurtjes werk in. En dan vooral 's nachts.
Het is duidelijk dat Carrie niet echt een sociaal leven heeft.
De enige met wie ze regelmatig praat, is haar therapeut Petrov.
Hij wil haar wat meer laten ondernemen en meer in contact laten komen met andere mensen. Daarom maken hij en Carrie een to-do-lijstje voor haar met taken die ze voor het eind van het jaar moet hebben volbracht.



"'Ik denk dat mensen wel zeggen dat de wereld niet zwart-wit is, maar dat de wereld dat misschien wel zou moeten zijn,' zeg ik. 'En als er perse grijstinten moeten zijn, zouden die misschien toch duidelijk moeten worden afgebakend.'"

(blz. 288)

Mijn mening:

Ik had zin in een vrolijk boek en dit recensie-exemplaar van HarperCollins leek me daar wel voor in aanmerking te komen. De review die ik las, was in elk geval erg grappig.

Carrie, de ik-figuur in het boek is erg op zichzelf en heeft overal een mening over. Doordat ze die mening er vaak wat te snel uitgooit bij mensen die ze net kent, is een verder gesprek vaak uitgesloten. Dit levert af en toe grappige situaties op.

"'Neem me niet kwalijk,' zeg ik. 'ik hoorde toevallig wat u zei. U ergert zich, omdat uw schoonzoon er de kantjes vanaf loopt. Maar zelf hebt u net telefonisch een privégesprek van twintig minuten gevoerd, terwijl u eigenlijk hoort te proeflezen. Is dat niet een beetje hypocriet?'"

(blz. 26)

De gedachtegang van Carrie is nogal wonderlijk. Als lezer wordt je meegenomen in de wervelwind van haar gedachten. Haar hoofd staat nooit stil. Best vermoeiend!
Carrie is erg filosofisch ingesteld en daardoor dit boek ook. Grote kans dat je door het lezen ervan aan het denken gezet wordt.

"Ik denk soms weleens dat vrouwen de grootste hypocrieten van allemaal zijn. Ze klagen van negen tot vijf dat mannen varkens zijn, maar geven hun vervolgens van vijf tot negen alles wat ze maar willen."

(blz. 79)

Carry Pilby werd al in 2003 voor het eerst uitgebracht in de Verenigde Staten. Het boek is inmiddels verfilmd en zal vanaf eind maart te zien zijn in Amerikaanse bioscopen.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

titel: Het (niet zo) coole leven van Carrie Pilby
auteur: Caren Lissner
oorspronkelijke titel: Carrie Pilby
vertaling: Valérie Janssen
uitgeverij: HarperCollins

ISBN: 978 94 027 2290 1
aantal pagina's: 368
verschijningsdatum: maart 2017


Bekijk op bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten