Boeken algemeen

vrijdag 13 januari 2017

Zonder jou - Chantal van Gastel & Priscilla van Gastel

Titel: Zonder jou
auteur: Chantal van Gastel & Priscilla van Gastel
uitgeverij: HarperCollins
ISBN: 978 94 027 1590 3
aantal pagina's: 384
verschijningsdatum: september 2016




Bekijk op bol.com


De romans van Chantal van Gastel heb ik allemaal met erg veel plezier gelezen. Ik was benieuwd of een thriller, samen met zus Priscilla van Gastel, net zo goed uit de verf zou komen.

Waar gaat het boek over:

Valerie en Oscar hebben samen een zoontje; Mick. In het begin maakte hij hun relatie compleet. Vol goede moed beginnen ze aan het ouderschap, maar inmiddels heeft Mick voor flinke scheuren in het geluk gezorgd.
Mick heeft gedragsproblemen. Wat hij precies heeft, dat kan niemand hen vertellen. Maar dat er iets goed mis is, is duidelijk. Het lukt Mick niet om uit de problemen te blijven. Hij probeert het zelfs niet eens. Hij broedt continu op nieuwe streken.

"Mick weet dat hij speciaal is. En ooit zal iedereen dat weten. De hele straat, de hele school... het hele land. Ooit zal hij iets bijzonders doen en zal iedereen hem kennen en over hem praten. Alleen weet hij nog niet precies wat."


Oscar kan het niet meer aan en wil van Valerie scheiden. Mick eruit of hij eruit. Valerie wil koste wat kost het beste voor haar kind. 
Dat betekent dat ze in haar eentje is overgeleverd aan de streken van Mick.

Mijn mening:

Doordat er een kind centraal staat in deze thriller, vond ik het erg heftig. Normaal gesproken neem ik het op voor een kind, maar Mick is zo doortrapt, sluw en gemeen, dat ik een enorme afkeer van hem kreeg.
Mick deinst er niet voor terug om zijn moeder een trap te geven, zijn ouders tegen elkaar uit te spelen of dieren te mishandelen. 
En toch, en toch lijkt het hem grotendeels te overkomen, lijkt hij geen grip op de wereld om zich heen te hebben.

"Het is niet Micks schuld, prent ik mezelf in. Er is iets mis met hem, hij kan er niets aan doen. Je verwijt een kind dat verlamd is niet dat het niet kan lopen en ik kan Mick niet verwijten dat hij geen empathie toont en onhandelbaar is. Het is zijn ziekte. Hij is evenveel slachtoffer als ik, misschien nog wel meer."

(blz. 79)

Als een schrijver, of in dit geval een schrijversduo, dit soort gevoelens bij me weet los te krijgen, betekent dat voor mij dat het verhaal erg goed is neergezet en de personages realistisch genoeg overkomen om in het verhaal te geloven. Ik leefde erg met Valerie mee.
Daarnaast had ik niet ver van tevoren het idee dat ik wist waar het naartoe zou gaan met dit verhaal. Het is geen doorsnee dader/slachtoffer verhaal.
De spanning straalt vanaf de proloog van het boek af en wordt in de loop van het verhaal steeds verder opgebouwd.
Dat zijn dingen die ik belangrijk vind in een thriller. 

Ieder hoofdstuk wordt vooraf gegaan door een stukje over Mick. Een gebeurtenis in het heden of verleden die belangrijk is voor het verloop van het verhaal, gevolgd door een hoofdstuk met Valerie in de hoofdrol.
Door deze afwisseling komen beide kanten van het verhaal goed naar voren.

"Onze tijd met Mick is als een soort dans geweest waarbij we afwisselend de leiding namen; de ene keer deed Oscar het, vervolgens nam ik het weer van hem over. (...) Ergens in het afgelopen jaar is dat veranderd. Plotseling stopte de muziek, was de dans voorbij en stonden we lijnrecht tegenover en mijlenver uit elkaar zonder te weten hoe we de afstand weer konden overbruggen. Oscar wilde perse de ene kant op. En ik weigerde te volgen. En dat was het dan."


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes


Als je op de titels hieronder klikt, kun je mijn recensies van de andere boeken van Chantal van Gastel bekijken.

21 Zomers en andere verhalen
Winter in New York en andere verhalen
Ik wist het


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten