Boeken algemeen

maandag 14 november 2016

Welterusten! | Vroemmm! - Prentenboekjes met dobbelsteen

Je kind voorlezen voor het slapengaan, of zomaar even tussendoor. Met welke leeftijd begin je daarmee? Nou, zo jong mogelijk!



Veel peuters vinden het voor het slapengaan belangrijk om te weten wie er, behalve zijzelf, nog meer gaan slapen. Alle bekenden moeten misschien wel opgenoemd worden.
Met de Welterusten-boekjes wordt daar mooi op ingespeeld.
Beertje, Haasje, Kipje, Pinguin, Vosje en Uiltje gaan allemaal slapen, of toch niet?
In ieder boekje staat een klein rijmpje, verdeeld over de verschillende pagina's waar de dieren duidelijk herkenbaar zijn afgebeeld.

"Dat lief uiltje, 

het wordt donker. 

Ben je al een beetje moe? 

Nee! 

Pas bij de eerste zonnestralen

 doe ik mijn oogjes toe."


Is het lastig om een boekje te kiezen, dan maak je er gemakkelijk een spelletje van door eerst met de dobbelsteen te laten gooien. Op de bijbehorende, zachte dobbelsteen staat namelijk van ieder boekje een plaatje. Natuurlijk ook leuk om gewoon mee te spelen.

Van dezelfde serie is ook een box met voertuigen: een bootje, een vliegtuig, een raket, een raceauto, een bouwauto en een brandweer.
Ook bij deze serie zit zo'n mooie dobbelsteen.

"Met de wind vol in de zeilen 

vaar ik over zee. 

Maar soms kan de wind het niet alleen. 

Blaas jij dan met hem mee?"


(In een box zit 1 dobbelsteen met 6 prentenboekjes. Op mijn foto's zie je twee pakketjes bij elkaar.)

Toen mijn eigen kinderen de leeftijd hadden om dit soort boekjes mee te lezen, was ik bezig met babygebaren. Naast de nuttige gebaren vond ik het ook erg leuk om boekjes met dieren en dergelijke te lezen en de daarbij horende gebaren aan te leren.
Toen ik deze boekjes zag, moest ik daar gelijk weer aan denken. Ze lijken me erg geschikt om met gebaren erbij voor te lezen.
Geweldig toch, als je kind het boekje zelf na een tijdje pakt en het met gebaren zelf kan lezen.

(Tip voor de voorlezer: Als je zelf niet kunt kiezen welk boek je wilt lezen, doe dan een sticky-note met boektitel op iedere zijde van de dobbelsteen, zodat je zelf kunt gooien om een boek te kiezen.)

Titel: Welterusten | Vroemmm!
tekst: Helmi Verbakel
illustraties: Studio Imagebooks, Shutterstock.com
uitgeverij: ImageGroup Holland BV
ISBN: 978 94 6333 0220
aantal pagina's: 6
verschijningsdatum: september 2016


Koop bij bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten