Boeken algemeen

dinsdag 22 november 2016

Joseph | De zwarte Mozart - Jan Jacobs Mulder

Een van de redenen dat ik de omslagtekst hier heb overgenomen in plaats van dat ik zelf een review geschreven heb is dat de omslagtekst doorslaggevend was voor mij om het boek te gaan lezen. (Bedankt dat ik het boek voor jullie mocht lezen, Xander Uitgevers.)
De andere reden is dat het verhaal van Joseph zoveel omvattend is, dat mijn review veel te lang zou worden.
Joseph gaat vanaf zijn sterfbed zijn hele leven en wie daar in meespeelde bij langs: Joseph als kind op de Caraïben, Joseph de schermer, de ruiter, de componist, de violist, maar ook Joseph de soldaat en strijder.

Het verhaal van Joseph is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Met de nadruk op gebaseerd, want over Joseph was niet veel bekend. Zo'n 80% van de persoon Joseph is door Mulder bedacht. Door zijn eigen verleden, kon hij zich emotioneel goed inleven in Joseph, in het ongewenst zijn.

Omschrijving

Parijs, 1799. In de turbulente tijd van de Franse Revolutie is Joseph Boulogne ernstig gewond teruggekeerd uit Saint Domingue, waar hij vocht tegen de kolonisten voor de afschaffing van de slavernij. Al stervende kijkt hij terug en vraagt zich af: heb ik genoeg gedaan?
Joseph, zoon van een blanke plantage-eigenaar en een vrijgekochte slavin, groeide op in Parijs en ontwikkelde zich tot een uitstekend violist, geroemd componist, gevierd schermer en hij was bovendien geliefd bij de vrouwen. Ondanks zijn succes hield hij het gevoel nooit echt bij de blanke elite te hebben gehoord. Met tweehonderdvijftig vrijwilligers besluit hij naar Saint Domingue te trekken om op te komen voor de rechten van de slaven. Het zal een strijd voor zijn eigen leven worden.

Mijn mening:

Dit boek heeft me een heel andere kijk gegeven op de Franse Revolutie. De Franse Revolutie was voor mij vooral een naam met een jaartal, maar hoe het er in die tijd aan toe ging wist ik niet. 
Je kan het net zo goed een burgeroorlog noemen.

Van klassieke muziek weet ik weinig. Van Joseph de Boulogne (Chevalier de Saint-Georges) had ik nog nooit gehoord. (Van Mozart wel...) Inmiddels heb ik via de Spotify afspeellijst van Xander Uitgevers wat van zijn muziek beluisterd.
Overigens wist Jan Jacobs Mulder zelf eerst ook niet wie Joseph was.

Al met al geeft dit boek een uitgebreide kijk op het leven van Joseph en de wereld om hem heen in die tijd. 
Joseph had het niet gemakkelijk als een van de weinige zwarten in Frankrijk. Hij werd vaak uitgescholden en gekleineerd, maar stond stevig in zijn schoenen en gaf de bevooroordeelde mensen vaak op een voor de lezer humoristische manier lik op stuk.

Eigenlijk heeft het boek twee heel verschillende schrijfstijlen. Van de Joseph op zijn sterfbed zijn de gedachten op een mooie, poëtische manier omschreven. Een manier die uitnodigt tot voordragen, terwijl de verhalen uit zijn herinneringen op een veel toegankelijker manier zijn geschreven.
Die afwisseling is erg mooi. 

Vanaf het begin van het boek is duidelijk dat Joseph zal overlijden aan een beenwond. Waar hij die heeft opgelopen wordt ook al verteld, als komt het hele verhaal daar omheen pas aan het eind van het boek aan bod. 

"Mijn verleden is allesomvattend, vertelt wie ik ben geweest en wat ik heb gedaan. Ik heb geen toekomst meer, alles is verleden tijd."


De jonge Joseph komt vrij egoïstisch en arrogant over. Een echte womanizer. Hij doet er alles voor om in het middelpunt van de belangstelling te staan, maar uiteindelijk blijkt hij juist alles voor anderen over te hebben. Voor zijn moeder, voor de afschaffing van de slavernij, voor Frankrijk.
Schuld en boete spelen een grote rol.

"Roemloos ben ik ten onder gegaan in de Revolutie. (...) Afgesneden van mijn publiek zal ik uiteindelijk in een stinkend gat worden gesmeten."


Op de website van Xander Uitgevers zijn enkele interviews met Jan Jacobs Mulder terug te luisteren, die naast goed een verhaal opschrijven, ook leuk kan vertellen.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Joseph | De zwarte Mozart
auteur: Jan Jacobs Mulder
uitgeverij: Xander Uitgevers
ISBN: 978 94 0160 573 1
aantal pagina's: 373
verschijningsdatum: september 2016



Koop bij bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten