Boeken algemeen

dinsdag 18 oktober 2016

Hemelvuur (Fire Sermon #2) - Francesca Haig

Ik kan me herinneren dat ik het vorig jaar best lastig vond om een duidelijke recensie van Vuurpreek, het eerste deel van de Fire Sermon-serie, te schrijven. Nu heb ik dat met Hemelvuur.
Het boek nam me helemaal mee in haar verhaal, maar om dat in de goede woorden uit te leggen... lastig.

Uiteraard kan ik er eerst mee beginnen om te vertellen waar het Hemelvuur over gaat.

Waar gaat het boek over:

Cass is met Piper en Zoe op zoek naar steun in hun oorlog tegen de Raad en met name de Generaal en de Hervormer (Zach).
Maar aangezien Cass als ziener en Zoe als Alfa niet erg hartelijk worden ontvangen is het geen gemakkelijke taak.
Het is al een taak op zich om de mensen te laten geloven wat er allemaal gaande is in de steden.

Ze roepen de hulp in van een oude verzetstrijdster, Sally.
Door haar krijgen ze een betere kijk op wat er in het Ervoor is gebeurd én ontdekken ze dat er misschien meer van over is gebleven dan ze dachten. 
De Ark zou wel eens het antwoord op hun vragen kunnen zijn. Hun verlossing. Maar dan moet die Ark wel gevonden worden. 
Lukt het Cass om ze erheen te leiden?

De situatie lijkt hopeloos. Troosteloos.

"Dit was niet het geluid van kinderen die huilden omdat ze gehoord, laat staan geholpen wilden worden; dit huilen in het donker kwam van kinderen die wisten dat niemand zou komen toesnellen. En dat was ook zo."


Mijn mening:

Doordat ik weinig leestijd had, duurde het even voor ik echt goed in het verhaal zat. Maar toen dat eenmaal het geval was, was het ook goed.
Druppelsgewijs kwamen alle gebeurtenissen van het eerste deel ook weer bij me naar boven. Een uitgebreide terugblik zit er niet in Hemelvuur.

De personages worden verder uitgediept, waardoor ik me goed in ze kon inleven. Behalve dat ze verder worden uitgediept, groeien de karakters ook.
Wat ik miste, was een bepaalde spanning tussen de personages.

Situaties worden duidelijk omschreven, regelmatig tot in de gruwelijkste details. Hoe onbekend de wereld van de Alfa's en de Omega's ook is, ik kon me er wel goed een beeld van vormen.

Toch vond ik het wel fijn dat er meer duidelijkheid kwam over het Ervoor en de oorzaak van de vernietiging van de aarde zoals wij die nu kennen.

De originele titel van het boek, The Map of Bones, kan ik beter plaatsen dan Hemelvuur.

"Ik was vergif. (...) 

Mijn reizen in de afgelopen maanden hadden een kaart van beenderen achtergelaten, uitgespreid over het land. Als ik een profeet was, voorspelde ik enkel de dood, en vervulde ik mijn eigen voorspellingen."


Qua taal ben ik veel mooie uitspraken tegengekomen. Een boek vol sticky notes is het gevolg.

Tot slot heeft het boek een erg mooie cover. Het is een paperback, maar dan wel eentje met mooie, glanzende omslag met een intrigerende afbeelding.

De titel van het derde deel van de Fire Sermon zou The Forever Ship moeten worden. Wanneer het zal verschijnen, is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik zie op Goodreads verschillende data, waarvan februari 2017 de dichtstbijzijnde is. Over een Nederlandse vertaling zie ik nog niks.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Hemelvuur
auteur: Francesca Haig
Originele titel: The Map of Bones
vertaling: Joost van der Meer & William Oostendorp
uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers
ISBN: 978 94 005 0478 3
aantal pagina's: 352
verschijningsdatum: september 2016



Koop bij bol.com



InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten