Boeken algemeen

maandag 29 augustus 2016

Stockholm Delete - Jens Lapidus

In april deed ik mee aan een winactie van Club Revu i.s.m. A.W. Bruna Uitgevers en won!
Vanaf die tijd lag dit toch wel dikke boek mij aan te staren vanaf de kast. In mijn laatste weekje zomervakantie heb ik er eindelijk tijd voor gemaakt.

Ik had nog niet eerder een boek van Jens Lapidus gelezen, hoewe Stockholm Delete het vervolg is op Viproom. Voor je in Stockholm Delete begint, kunnen de personages dus al bekenden voor je zijn en weten wat je zo'n beetje van ze kunt verwachten. In mijn geval was dat niet zo.

Waar gaat het boek over:

In de proloog wordt in een huis in Värmdö een lichaam ontdekt en daarbij ook gelijk een verdachte opgepakt. Wie de dode is, is niet bekend. De verdachte is nauwelijks aanspreekbaar, maar weet wel welke advocaat hem bij moet staan: Emelie Jansson. 
Alleen is Emelie geen strafrechtadvocaat en zal ze de zaak buiten haar gewone werk om moeten doen. 
Emelie heeft bij haar onderzoek geen idee waar ze moet beginnen doordat de verdachte haar niets kan vertellen. Op een ding na: "Vraag Teddy het te begrijpen."
Zo komt het dat Emelie en Teddy samenwerken aan een zaak die wellicht samenhangt met het schimmige verleden van Teddy. En dat terwijl hij gehoopt had dat achter zich te kunnen laten.

Teddy is niet de enige die zijn oude leven achter zich zou moeten laten. Ook zijn neefje Nikola moet een nieuw leven opbouwen nadat hij een jaar in een jongerenbehandelcentrum  heeft gezeten. 
Maar losraken uit een crimineel circuit is niet zo gemakkelijk. 
Nikola zit er dan ook al gauw na zijn vrijlating tot over zijn oren in, of hij nou wil of niet.

"Weer had ik dat gevoel: dat ik een insect was dat op het randje van de hel balanceerde, een millimetertje van een inferno. Alsof ik niet meer was dan een uitermate onbeduidend wezen dat op het punt stond vermorzeld te worden onder het gewicht van de werkelijkheid."


Mijn mening:

Een spannend verhaal! Door de bondige manier van schrijven en de vaak korte zinnen komt het verhaal heel levendig over. Alsof je zelf aan de zijlijn toe staat te kijken.
Zelfs het uitvoerig omschreven politierapport wist te boeien.
Een groot deel van het boek speelt zich af in de onderwereld van Stockholm. Dat geeft een interessant beeld op de hiërarchie in die onderwereld.

De personages zijn duidelijk neergezet. Al wordt er niet erg diep op hun karakter ingegaan. Dat zou de manier van schrijven die dit boek juist uniek maakt misschien teniet doen.

Het was geen boek dat ik in een keer uit wilde lezen, en dan heb ik het niet over het feit dat dat niet kon omdat hij vrij dik is. 
Als ik tijd had om te lezen, pakte ik er ook wel eens een ander boek bij in plaats van deze.

Misschien had ik beter in het verhaal gezeten als ik eerst Viproom had gelezen, maar daar zal ik niet achter komen. Tijdens het lezen kreeg ik in elk geval niet het gevoel achter de feiten aan te lopen. Mijn mening is daarom dat Stockholm Delete prima op zichzelf te lezen is.

Ik heb niet gelijk de aandrang om Viproom alsnog te gaan lezen, maar ik sluit zeker niet uit dat ik in de toekomst weer een boek van Jens Lapidus zal lezen.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Stockholm Deletetitel: Stockholm Delete
auteur: Jens Lapidus
oorspronkelijke titel: STHLM Delete
vertaling: Jasper Popma en Clementine Luijten
uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers
ISBN: 
978 94 005 0693 0
aantal pagina's: 468
verschijningsdatum: maart 2016

Koop bij bol.com

InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten