Boeken algemeen

vrijdag 12 augustus 2016

Harry Potter and the Cursed Child (Harry Potter #8) - J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne

Alhoewel ik wel een beetje sceptisch stond tegenover het lezen van een filmscript, wilde ik als Harry Potter-fan toch dit boek hebben (en het liefst zo snel mogelijk).

Woensdag had ik hem dan eindelijk in handen. Het is een erg mooie hardcover met onder de flap een minstens zo mooie kaft.

Gelijk bij de eerste pagina's had ik het gevoel dat ik een stel oude vrienden na lange tijd weer terugzag. Ik kreeg er kippenvel van. (En dat is niet echt iets voor mij...)

Ik heb absoluut geen spijt van het lezen van dit nieuwe Harry Potter-avontuur!

Waar gaat het boek over:

(Niet lezen als je de serie niet gelezen hebt en dat wel wilt gaan doen!)

Harry Potter en Ginny Weasley hebben drie kinderen: James, Albus en Lily. Dit verhaal draait om Albus. Albus is niet wat je zou verwachten van een zoon van Harry Potter, het is dan ook niet zo vreemd dat hij door de Sorteerhoed wordt ingedeeld bij Slytherin (Zwadderich).
Leerlingen van Gryffindor kijken hem met de nek aan en een goede band met zijn ouders heeft hij, anders dan James en Lily, ook al niet.

Gelukkig heeft hij één goede vriend: Scorpius. Ook al niet zo'n favoriet bij de andere kinderen. Hij is namelijk de zoon van Draco Malfoy (Malfidus) en het gerucht gaat dat hij misschien zelfs een nakomeling van Voldemort is!

De twee 'losers' van de school hopen in een beter daglicht gesteld te worden als ze iets heldhaftigs doen. Ze willen Cedric Diggory (Carlo Kannewasser) redden. Alleen is die lang geleden bij het Triwizard Tournament omgebracht door Voldemort. 
De enige mogelijkheid om dat voor elkaar te krijgen, is met een Time Turner (tijdverdrijver). Maar spelen met tijd is meer dan levensgevaarlijk.

Mijn mening:

Je hebt al uit het eerste stuk van deze blogpost kunnen opmaken dat ik het boek goed vond. En dat is nog zwak uitgedrukt. Ik vond het verhaal echt super goed!

Het is niet echt te vergelijken met de andere HP-boeken, omdat het hier om een script gaat. Dat betekent dat de omgeving waar een scène zich afspeelt geschetst wordt, hoe de acteurs zich gedragen en, uiteraard, wat ze zeggen.
Hierbij worden gedachten en gevoelens meestal niet genoemd. behalve als er staat dat een personage verbaasd of bang moet kijken. 
Toch is het verhaal wel gaan leven voor mij en zijn de gevoelens gemakkelijk op te pikken.

De vorige Harry Potter-boeken spelen zich af in een tijdsbestek van een schooljaar. Dat is bij Albus niet zo. Zijn eerste jaren vliegen voorbij en dit boek speelt zich grotendeels af in zijn vierde jaar op Hogwarts (Zweinstein).

Harry Potter en Het Vervloekte Kind Deel Een en TweeWat ik helemaal geweldig vond in Harry Potter and the Cursed Child, is dat er een aantal onverwachte personages naar voren kwamen.Een enkeling daarvan wordt daardoor nog beter dan hij al was. (Nee, geen spoilers...)

Heb jij het boek al gelezen? En wat vond je ervan? Een link naar je eventuele recensie mag je bij de reacties plaatsen als je wilt.


Zoals het er nu uitziet, verschijnt de Nederlandse vertaling, Harry Potter en het Vervloekte kind, op 19 november 2016. Via Bol.com is hij al te reserveren. (Voor het gemak bij deze de link.)

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Harry Potter and the Cursed Childtitel: Harry Potter and the Cursed Child (Parts one and two)| Special rehearsal edition script
auteurs: J.K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne
uitgeverij: Little, Brown
ISBN: 978 0 7515 6535 5
aantal pagina's: 243
verschijningsdatum: juli 2016

Koop bij bol.com



InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten