Boeken algemeen

woensdag 10 augustus 2016

Gelezen in de vakantie #waarleesjijnu

Gisteren ben ik teruggekomen van twee weken vakantie. Twee weken waarin ik ook vakantie heb genomen van mijn blog. Wel kon je op Instagram volgen wat en waar ik las via #waarleesjijnu.

Omdat ik over de boeken die ik las uiteraard meer te zeggen heb dan alleen maar dát ik ze gelezen heb, daarom bij deze een overzicht van de boeken met een kort verslag erbij.


  • Marionet - Aimée Carter
  • Shopaholic grijpt in - Sophie Kinsella
  • Liefde & Gelato - Jenna Evans Welch
  • Suzy en de kwallen - Ali Benjamin
  • Woeste Hoogten - Emily Brontë




Marionet (Blackcoat Rebellion #1) - Aimée Carter


Marionettitel: Marionet
auteur: Aimée Carter
originele titel: Pawn
vertaling: Sandra Hessels
uitgeverij: HarperCollins
ISBN: 
978 94 027 0160 9
aantal pagina's: 318
verschijningsdatum: augustus 2015

Koop bij bol.com

Een spannend young-adultboek dat zich afspeelt in een toekomstig Amerika met rangenstelsel en waarin ouders maar één kind mogen hebben. Tweede kinderen, Extra's, komen in gezinsvervangende tehuizen terecht. 
Zo ook Kitty. Zij haalt slechts een III op haar examen en zal de rest van haar leven hard moeten werken voor weinig geld. Maar dat is niet het ergste. Ze zal ver weg moeten verhuizen van haar beste vriend en grote liefde Benjy. Daar past ze voor, dus gaat ze er vandoor.

Lang duurt haar vlucht niet. Ze wordt al snel gepakt, maar in plaats van de doodstraf, krijgt ze een enorme kans. De kans om de hoogste rang die mogelijk is te krijgen. Een VII. Ze moet dan alleen wel afstand nemen van zichzelf en doorgaan voor Lila Hart, het pas omgekomen nichtje van de minister-president en is Kitty niets meer dan een pion van de familie Hart.

Kitty merkt al snel dat ze een leven vol leugens moet leiden. Ze kan ervoor kiezen om dat in rijkdom en luxe  als Lila Hart te doen, maar ze er ook voor kiezen om het op te nemen voor het 'gewone volk'.

Het was een boeiend boek om te lezen, al was het concept van een in rangen onderverdeeld Amerika niet vernieuwend. En dan denk ik bijvoorbeeld aan de Divergent-serie van Veronica Roth.
In het verhaal zelf druipt de originaliteit er ook niet vanaf. Kitty wordt regelmatig gechanteerd, maar wel steeds met hetzelfde. Dat stoorde me een beetje.
Het einde van Marionet is wel spannend genoeg om verder te willen lezen in deel twee, Gevangene. Daarover zul je dus zeker binnenkort meer kunnen lezen op mijn blog.


leesomstandigheden Marionet



Shopaholic grijpt in (Shopaholic #8) - Sophie Kinsella


Shopaholic grijpt in
titel: Shopaholic grijpt in
auteur: Sophie Kinsella
originele titel: Shopaholic to the rescue
vertaling: Mariëtte van Gelder
uitgeverij: The House of Books
ISBN: 978 90 443 4787 6 (e-book)
aantal pagina's: 258
verschijningsdatum: maart 2016

Koop bij bol.com


Dit achtste deel van Shopaholic gaat verder waar Shopaholic naar de Sterren eindigde. 
Het boek is een grote zoektocht naar de vader van Becky en de man van Suze. Daarom gaan ze in een grote camper met de hele familie en nog wat mensen extra naar Las Vegas.

Behalve de zoektocht is de vriendschap tussen Suze en Becky een belangrijk onderwerp in dit boek. De twee zijn na Becky's laatste avontuur enorm uit elkaar gegroeid en Suze lijkt een nieuwe hartsvriendin te hebben, Alicia.
Becky doet er alles aan om er tussen te komen, maar de afstand tussen Suze en haar wordt steeds groter.

In vorige delen vond ik Becky nogal oppervlakkig en vervelend en was voor mij Luke het leukere personage. In dit achtste deel vond ik Becky eindelijk leuk. Ookal gaan haar gedachten nog steeds van de hak op de tak en lijkt ze soms rond te wandelen als een kip zonder kop. (Kip, dat kan ik vanavond wel eens gaan eten! <-- zo dus)
Ze heeft me wel regelmatig aan het lachen gekregen, gelijk in het begin begon dat al met de e-mailwisseling tussen haar en Derek Smeath.


Ik begon met lezen in dit boek onderweg naar Italië. Erg handig om op een e-reader te lezen, vanwege de achtergrondverlichting.
Uiteindelijk heb ik hem op het strand uitgelezen.










Liefde & Gelato - Jenna Evans Welch


Liefde & gelato
titel: Liefde & Gelato
auteur: Jenna Evans Welch
originele titel: Love & Gelato
vertaling: Irene Paridaans
uitgeverij: Harper Collins

ISBN: 978 94 027 1430 2
aantal pagina's: 318
verschijningsdatum: juli 2016

Koop bij bol.com


Waar kun je nu beter een boek lezen dat zich in Italië afspeelt dan in Italië :-)

Lina groeit op in Seattle, maar als haar moeder overlijdt moet ze verhuizen naar Florence, Italië, waar haar vader, Howard, woont. Ze heeft er helemaal geen zin in, en als ze erachter komt dat Howard op een begraafplaats woont, wordt haar tegenzin nog groter.
Daar zit ze dan, in een onbekend land met een taal die ze niet verstaat, bij een vader waarvan ze tot voor kort nog nooit van gehoord had.

Dan krijgt ze van Sonia, een andere medewerker van de begraafplaats, een oud dagboek van haar moeder in handen, en blijkt dat haar moeder een heel leven had vóór Lina, een leven waar Lina geen weet van had.

Samen met bondgenoot Lorenzo gaat ze op zoek naar antwoorden en maakt ze nieuwe vrienden.

Een leuke roman om te lezen.
Ten eerste is er het verhaal van Lina, ten tweede dat van haar moeder Hadley.
Alhoewel Lina al 17 is, komt ze regelmatig nogal kinderlijk en naïef op me over, haar moeder daarentegen is veel volwassener, terwijl zij in haar dagboek toch maar een paar jaar ouder is dan Lina nu.
Er wordt vrij veel Italiaans gesproken in het boek, in de meeste gevallen staat daar geen vertaling bij. Voor mij geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat het storend kan zijn.
Het is wel zo dat Lina die dingen zelf ook niet begrijpt, dus de lezer begrijpt net zoveel als Lina zelf.







Suzy en de kwallen - Ali Benjamin

Suzy en de kwallentitel: Suzy en de kwallen
auteur: Ali Benjamin
originele titel: The Thing About Jellyfish
vertaling: Lidwien Biekmann
uitgeverij: Van Goor

ISBN: 978 90 00 35043 8
aantal pagina's: 236
verschijningsdatum: juli 2016

Koop bij bol.com 



Ten eerste is Suzy en de Kwallen echt een prachtig boek om te zien. Een mooie hardcover  met een intrigerende afbeelding. De pagina's aan de zijkant hebben kleine tekeningetjes van kwallen.

De 12-jarige Suzy Swanson krijgt in de zomervakantie te horen dat haar vroegere beste vriendin Franny op vakantie is verdronken. Suzy kan niet begrijpen hoe dat kon gebeuren. Franny was altijd een supergoede zwemmer! 


"Nee, ik snapte er niks van. Toen niet, en later op de avond ook niet, toen de aarde naar de sterren draaide. En de volgende ochtend, toen de aarde weer naar het zonlicht draaide, snapte ik het nog steeds niet. 

Ik begreep niet eens hoe het mogelijk was dat de wereld weer naar de zon kón draaien. 

Al die tijd had ik gedacht dat ons leven echt óns leven was, van ons samen. Maar nu drong het opeens tot me door dat jij je eigen leven had gehad en ik hetmijne. Ons leven overlapte elkaar een poosje: lang genoeg om ons het idee te geven dat we hetzelfde leven leidden. Maar dat was niet zo."

En dan de manier waarop Suzy en Franny uit elkaar gegaan waren. De laatste keer dat Suzy Franny zag, huilde ze!

Suzy komt erachter dat er in zee heel kleine kwalletjes leven, Irukandji, die dodelijk zijn. Zou het te bewijzen zijn dat Franny daar het slachtoffer van geweest is?

Intussen heeft Suzy zich voorgenomen niet meer te praten, maar dan is het lastig om hulp te krijgen en je gelijk te bewijzen.

Eigenlijk was het een heel verdrietig boek. Suzy is in de rouw en zoekt een manier om de dood van haar (voormalig) beste vriendin te verwerken.
Suzy is een heel flink meisje, een echt doorzetter. Door haar onderzoek naar kwallen ben ik heel veel nieuwe dingen aan de weet gekomen. Die informatie kwam nog van pas ook!

Het verhaal gaat niet alleen over kwallen of over de dood, maar ook over vriendschap en over hoe vrienden uit elkaar kunnen groeien doordat ze verschillende ontwikkelingen doormaken.

Heel bijzonder, indrukwekkend en mooi!

"De grote truc met alles is dat je gewoon moet geloven dat je het kunt. Want als je gelooft dat je iets kunt, ook al is het iets engs, dan krijg je daar een soort superkracht van. Zelfvertrouwen is écht toverkracht. Daarmee kun je alles bereiken."






Woeste Hoogten - Emily Brontë


Woeste Hoogtentitel: Woeste Hoogten
auteur: Emily Brontë
originele titel: Wuthering Heights
vertaling: Frans Kellendonk
uitgeverij: L.J. Veen Klassiek | Atlas Contact

ISBN: 978 90 204 1450 9
aantal pagina's: 342
verschijningsdatum: april 2015 (oorspronkelijke uitgave: 1847)

Koop bij bol.com


Ik ben Woeste Hoogten gaan lezen naar veel verwijzingen ernaar in De hemel begint bij je voeten. En ach, het leek me wel een geschikt boek voor in de vakantie.
Ik verwachtte dat het een zwaar en moeilijk boek zou zijn om te lezen. Integendeel: Het verhaal boeide me heel erg!

Behalve dat het boek over een onbereikbare liefde zou gaan wist ik er eigenlijk helemaal niks van.

Omdat ik het erg lastig vind om een review te schrijven over zo'n klassieker, plaats ik hier de omschrijving van Bol.com.

Ergens op een heuvel in de heidevlakte, blootgesteld aan alle winden, ligt de oude hofstede 'Woeste Hoogten'. Zij ligt er eeuwen, krakend maar sterk onder de storm.
Maar op een kwade dag brengt de oude heer Earnshaw een gevonden heidekind mee naar huis en daarmee dringt de storm het huis zelf binnen. Met de onweerstaanbaarheid van een oud verhaal ontrollen de gebeurtenissen zich: het opgroeiende heidekind breekt het gesloten gezin uiteen, verwart het hart van de dochter Catherine, en verdwijnt dan – maar niet voor goed. Pas als hij terugkomt breken onder zijn barbaarse tederheid voor altijd de banden die voordien het leven besloten hadden. Als een rauwe, bijtende stormvlaag verplettert Heathcliff mensen en gevoelens. Heathcliff bezit de elementaire kracht en de grondeloze eenzaamheid van de grote mythische oergestalten – en hij is alleen daarom al een van de merkwaardigste figuren uit de negentiende-eeuwse romanliteratuur. Men moet teruggaan naar King Lear en Macbeth om iets vergelijkbaars te vinden: de ijle heksenkreten als van verlaten vogels, de stormwind waarin een oud en ontzind vorst over de heide zwerft. In dit boek is alles rauw en bovenmatig: haat een liefde, maar ook zo overrompelend groots dat de verbeelding zich terstond gevangen geeft.

Het verhaal van Heathcliff en Catherin Earnshaw wordt voor het grootste deel door huishoudster Nelly (Ellen Dean) verteld aan meneer Lockwood, de huurder van Thrushcross Grange. 

Frans Kellendonk heeft het voor elkaar gekregen om een klassieker in goed leesbare taal te herschrijven.

Woeste Hoogten is een boek dat ik niet snel zal vergeten. Ik zou er graag een exemplaar van in mijn boekenkast willen hebben in plaats van alleen een e-book.




Gelezen op het strand, in de auto, langs de snelweg met autopech, in een hotel én op een berg.



Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten