Boeken algemeen

zaterdag 9 juli 2016

Judaskus - Linda Jansma

Hoe leuk is het, om een boek waarvan je maandenlang de cover steeds voorbij hebt zien komen op social media, op je nachtkastje te zien liggen, en nóg leuker om hem te lezen. Super!

Na enig uitstel is Judaskus sinds 28 juni verkrijgbaar. Ik was zo ontzettend nieuwsgierig naar dit boek! En dan had ik ook nog het geluk hem voor uitgeverij De Crime Compagnie te mogen recenseren. Bedankt daarvoor!

Eén nadeel: Een goed boek is bij mij meestal zo snel uit :-(. Maar... hij was het wachten waard.

Waar gaat het boek over:

In Leeuwarden woont op landgoed Wâldstaete Annelien met haar man Timo, zoontje en stiefdochter Daniëlle.
Timo beheert het landgoed voor een baron die zelf het grootste deel van de tijd afwezig is.
Annelien is de tweede van Timo. Zijn eerste vrouw is overleden, evenals zijn oudste dochtertje. 
Soms heeft Annelien het idee dat hij zijn best doet een nieuw leven met haar op te bouwen, maar op andere momenten heeft ze het gevoel dat hij nooit over het verlies van zijn vorige vrouw en dochter heen zal komen en ze nooit volledig tot hem door zal dringen.

Barbara van Brederoo en haar man Marcus hebben een goed leven samen met hun twee dochters in het kleine dorpje Ferwerd in Friesland. Marcus is huisarts en heeft een praktijk aan huis. Barbara werkt als vrijwilliger bij de dorpsbibliotheek.

Barbara en Marcus hebben een geheim dat ze al tien jaar met zich meedragen. Een geheim dat te maken heeft met een auto-ongeluk dat destijds gebeurd is. Een geheim waarvan Barbara dacht dat het veilig was.
Totdat blijkt dat ze geschaduwd wordt en Marcus geheimzinnig tegen haar gaat doen.
Barbara wil weten wie er meer weet en wat Marcus achter haar rug om doet. Misschien had ze dat beter niet kunnen doen...

Wat zouden deze twee gezinnen met elkaar te maken hebben?

"Al dagenlang vreet de angst zich een weg door mijn lichaam om wat hun volgende stap zal zijn. Ik kan het niet stoppen. Misschien wíl ik het ook niet stoppen. Misschien moet ik het beschouwen als mijn straf. Want wat ik gedaan heb, toen en nu, kan ik alleen maar terugbetalen tegen de hoogste prijs."

(blz. 10)

Mijn mening:

Het boek begint gelijk al spannend. Het auto-ongeluk van toen tegenover iemand die nu in gevaar is. Daarna wordt vanaf hoofdstuk 1 de spanning langzaam opgebouwd.

Barbara is de ik-figuur in het verhaal, maar wordt afgewisseld door Annelien en stiefdochter Daniëlle, die in de derde persoon beschreven worden. Ze komen allemaal ongeveer evenveel aan bod, maar doordat Barbara de ik-figuur was, leek het duidelijk dat het vooral om haar draaide.
Zij was ook degene met wie ik het meest meevoelde.

Het is al snel duidelijk wie de betrokkenen zijn (al zitten daar ook nog wel wat verrassingen tussen), maar waar ze dan precies bij betrokken zijn, dan blijft bijna tot het einde onduidelijk.
Ik had verschillende scenario's in mijn hoofd tijdens het lezen, die het allemaal niet waren. Alhoewel ik met eentje wel in de goede richting zat, ookal was dat dan bijzaak.
Linda Jansma heeft de radertjes in mijn hoofd weer flink laten draaien. Top!

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

JudaskusTitel: Judaskus
auteur: Linda Jansma
uitgeverij: De Crime Compagnie
ISBN:  9789461091635

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten