Boeken algemeen

dinsdag 3 mei 2016

Sjakie en de grote glazen lift - Roald Dahl

Afbeeldingsresultaat voor sjakie en de grote glazen lift
Een tijdje geleden las ik Sjakie en de Chocoladefabriek voor, daarna was Sjakie en de grote glazen lift aan de beurt. Ik dacht dat ik dat boek vroeger gelezen had, maar ik kon me er niets van herinneren. Ook voor mij een nieuw boek om te lezen dus.
Al kwam de cover hiernaast me wel heel bekend voor. Misschien heeft het verhaal niet genoeg indruk gemaakt, of heb ik het niet uitgelezen.

Sjakie en de grote glazen lift is een stuk minder populair geworden dan zijn voorganger. Voor ik het boek las verbaasde me dat, maar nu ik hem gelezen heb minder.
Ook is Sjakie en de grote glazen lift niet verfilmd.

Het boek kwam in de Verenigde Staten uit in 1972 onder de titel Charlie and the great glass Elevator.


Waar gaat het boek over:

Sjakie en de grote glazen lift gaat verder waar Sjakie en de Chocoladefabriek stopt. Sjakie gaat samen met zijn opa en Willie Wonka naar het huis van zijn ouders om hen te vertellen dat hij de opvolger van meneer Wonka zal worden als hij groot is. 
Zijn zijn daar zo ongeveer met de deur in huis gevallen (of eigenlijk met de lift) en hebben met veel moeite meneer en mevrouw Stevens en de opa's en oma's in de lift gekregen om mee te gaan naar de chocoladefabriek.
Alleen komen ze door een foutje niet bij de fabriek terecht, maar in de ruimte. Daar beleven ze een aantal spannende avonturen en het is nog maar de vraag of het ze lukt om weer op aarde terug te keren.

Mijn mening:

Net als in Sjakie en de Chocoladefabriek zitten er ook in dit boek weer wat liedjes verwerkt. Roald Dahl heeft wederom zijn best gedaan om erg lange zinnen te maken.

Zelf vond ik de gebeurtenissen in de ruimte niet zo interessant, zelfs een beetje lastig om door te komen. 
De dingen die ze in de Chocoladefabriek meemaken zijn een stuk leuker. Gelukkig komen ze daar ook nog terecht en heeft Willie Wonka nog een aantal verrassingen achter de hand.

Zoals ik al eerder schreef, het verbaast me niet dat dit boek een stuk minder populair is geworden dan het eerste boek. 
Het eind van het boek zou er eventueel voor openstaan om nog een vervolg op te schrijven, maar dat vervolg is er nooit gekomen.

In het kader van het Roald Dahl-jaar probeer ik dit jaar meerdere boeken van hem te lezen. Tot nu toe is dit de derde.
Hiervoor las ik Sjakie en de Chocoladefabriek en Matilda.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Sjakie en de grote glazen lift
auteur: Roald Dahl
illustrator: Quentin Blake
Originele titel: Charlie and the great glass elevator
vertaling: Harriët Freezer
uitgeverij: De Fontein
ISBN: 978 90 261 3201 8 (44e druk, 2012)
aantal pagina's: 176
verschijningsjaar: 1972




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten