Boeken algemeen

donderdag 12 mei 2016

Rose - Ineke Kraijo

Eigenlijk wilde ik dit boek in januari al gaan lezen. Ik had hem geleend van de bibliotheek en ongelezen teruggebracht, vervolgens als e-book van de bieb geleend en nog kwam ik er niet aan toe. En dat terwijl ik het eerste deel van de Ierlandreeks, Kate, maar liefst vijf sterren gaf.

Maar nu heb ik Rose dan toch eindelijk gelezen. Gelukkig zat ik gelijk weer goed in het verhaal. Fijn dat het precies verder gaat waar Kate afliep:
op de boot op weg naar de nieuwe wereld, Amerika.

Waar gaat het verhaal over:

Ik had verwacht dat het verhaal verder zou gaan in Amerika. Dat er een nieuw leven opgebouwd zou worden. Dat verwachtte hoofdpersoon Kate O'Doherty ook, maar zo gemakkelijk ging het helaas niet.

De reis op het benedendek van driemaster de 'Mary Elisabeth' is lang en zwaar. Soms kunnen de honderden Ieren aan boord dagenlang niet naar buiten vanwege de weersomstandigheden. Er is weinig eten en ook aan boord is Kate niet veilig voor de Sasanach, de Engelsen. Gelukkig heeft ze haar broertjes en Fergus bij zich.

Behalve de 'normale' slechte omstandigheden en het slechte eten breekt er ook nog eens een ziekte uit aan boord. De vlektyfus.
De ziekte en andere omstandigheden zorgen ervoor dat de reis anders verloopt dan de bedoeling was.

Geloof, hoop en vertrouwen moeten Kate helpen te overleven.

"Vaarwel nu, mijn liefste 

oh, schat van mijn hart 

Ons bittere scheiden 

vervult mij met smart 

Ik zal niet vechten 

'k aanvaard dit wrede lot 

Vaarwel nu, mijn liefste, 

Dia dhuit, ga met God"


Mijn mening:

Net als Kate (klik om mijn recensie te lezen) vond ik ook dit een erg mooie historische roman. Het verhaal gaf me het gevoel een reis te maken door te tijd en echt een kijkje mogen nemen in de negentiende eeuw.

Een erg realistisch verhaal, alhoewel ik geen idee heb hoe het er écht aan toe ging op de schepen met vluchtelingen die van Ierland naar Amerika voeren.
Wellicht heeft het grote overeenkomsten met de bootladingen vluchtelingen uit het Midden-Oosten waar we tegenwoordig regelmatig mee te maken hebben. 

Rose heeft veel indruk op me gemaakt, maar niet zoveel als Kate. Kate maakte me nieuwsgierig naar Ierland, doordat Kate en de andere Ieren in het boek zo trots zijn op hun land. Ik zou er zo heen willen om het met eigen ogen te zien, maar dan wel in deze tijd en niet in de negentiende eeuw.
Rose speelt zich vooral af op een schip in vreselijke omstandigheden. Heel andere koek.

Net als in Kate speelt het geloof in God een grote rol, maar ook de Ierse mythen en legenden.

Er is nog een derde historische roman over Ierland, genaamd Eileen. Dit boek speelt zich af in de tijd voor Kate en Rose en is er dus geen vervolg op. Ik ben er in elk geval benieuwd naar. 

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

RoseTitel: Rose
auteur: Ineke Kraijo
uitgeverij: Mozaïek
ISBN: 9789023994220
aantal pagina's: 336
verschijningsdatum: mei 2013




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten