Boeken algemeen

maandag 23 mei 2016

Lotta uit de Kabaalstraat - Astrid Lindgren

Toen ik vorige maand aan het voorlezen was uit De kinderen van Bolderburen, moest ik ineens denken aan Lotta uit de Kabaalstraat, ook een boek van Astrid Lindgren dat ik vroeger erg leuk vond.
Ik kon me van het verhaal niet veel meer herinneren, dus reserveerde ik het boek bij de bibliotheek om uit te vinden wat mij destijds zo aansprak in het boek dat ik me de titel nu nog kon herinneren.





Omschrijving

De Kanaalstraat is een gemoedelijk straatje ergens in de wereld. Lotta, Mia-Maria en Jonas wonen er met hun ouders. Maar soms is het er zo'n lawaai dat hun vader het de 'Kabaalstraat' noemt. Lotta is de jongste thuis en ze is erg eigenwijs. Het liefst zou ze willen dat ze alles kan wat haar broer en zus ook kunnen. En als er iets is dat haar niet lukt, zegt ze: 'Natuurlijk kan ik het wel, maar alleen in het geheim.'


Erg leuk om dit boek opnieuw te lezen. Ik heb hem voorgelezen aan mijn zoontje, die het ook een erg leuk boek vond.
Wat hem het meeste aansprak, was dat Lotta wegliep van huis om helemaal alleen ergens anders te gaan wonen (In het tuinhuisje van de buurvrouw). Laat dat nou net het stukje zijn dat mij het bekendst voorkwam!
Tijdens het lezen kwam er verder maar weinig terug.

Wat ik nu vooral leuk vond, was dat Lotta, als jongste van drie kinderen, me erg doet denken aan mijn eigen jongste. Net zo eigenwijs!

Titel: Lotta uit de Kabaalstraat
auteur: Astrid Lindgren
Originele titel: Lotta pa Brakmakargatan
vertaling: Rita Törnqvist-Verschuur
illustraties: Ilon Wikland
uitgeverij: Ploegsma
ISBN: 90 216 1585 1
aantal pagina's: 139
verschijningsjaar: 1972 (Eerste druk Zweden 1959)



Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten