Boeken algemeen

zondag 15 mei 2016

De kinderen van Bolderburen (omnibus) - Astrid Lindgren

Jeugdsentiment!

Als kind heb ik met veel plezier De kinderen van Bolderburen gelezen. Toen ik later op de Pabo zat, kocht ik het boek zelf. En daar stond het dan, in mijn boekenkast, ongelezen.
Nu, bijna 15 jaar na aankoop, heb ik het boek eindelijk opnieuw gelezen. Of eigenlijk, voorgelezen.

Natuurlijk zijn de verhalen wel een beetje verouderd, maar nog steeds erg leuk. De kinderen van Bolderburen vermaken zich prima zonder de moderne technologie van tegenwoordig. Misschien krijgen kinderen die het nu lezen er nog leuke ideeën van.



Waar gaat het boek over: 

Bolderburen is een klein dorpje met maar drie boerderijen. De Middenhof, waar Lisa, Lasse en Bosse wonen, de Zuidhof, waar Olle woont en de Noordhof, waar Britta en Anna wonen.

Lisa is de ik-figuur uit het verhaal. Ze is zeven jaar, bijna acht en zij vertelt alle avonturen die ze meemaken in Bolderburen. 
Heel gewone kinderverhalen: Pesterijtjes tussen de jongens en de meisjes, verjaardagsverhalen, belevenissen op school, over de vakanties en feestdagen.
De kinderen van Bolderburen vervelen zich eigenlijk nooit, ze maken zelfs van het helpen op het land een avontuur.

Mening:

Mijn zoontje vond het een erg leuk voorleesboek. Hij wordt al een kritische luisteraar en vraagt me zelfs stukken uit het boek te markeren, opdat hij ze nooit zal vergeten. 

Zo vond hij bijvoorbeeld het hoofdstuk waarin Lisa en Anna samen boodschappen gingen doen erg leuk. 
In Bolderburen moeten ze helemaal naar een ander dorp lopen voor de boodschappen. Naar Storburen, waar ook de school staat. 
Anna en Lisa krijgen het voor elkaar om steeds iets te vergeten uit de winkel, waardoor ze telkens als ze op weg naar huis zijn weer om moeten keren naar de winkel. Gelukkig krijgen ze wel iedere keer dat ze in de winkel komen een snoepje.

Het andere hoofdstuk dat hij niet wilde vergeten was het stuk over de watergeest. Een spannend avontuur waarbij de kinderen 's nachts het bos in gaan om te kijken of de watergeest er is. Er schijnt er bij de watermolen bij de Wilgenbeek 's nachts wel eens eentje op een steen te zitten.
Lasse weet zijn zusje en de rest daar goed voor de gek te houden!

Toen ik het boek als kind zelf las, was het al een oud boek. Hij verscheen in Zweden in 1957. Ik vond het erg leuk om te merken dat het kinderen van nu ook nog aanspreekt. 
De boeken zijn dan ook nog steeds verkrijgbaar, al zie ik de complete omnibus die ik zelf heb, behalve bij de bibliotheek, nergens staan.

De boeken die in de omnibus zijn opgenomen zijn Wij uit Bolderburen, Meer over Bolderburen en Voor 't laatst: Bolderburen

Van Astrid Lindgren besprak ik eerder Ronja de Roversdochter.
Lotta uit de Kabaalstraat heb ik in de tussentijd ook voorgelezen, daar kom ik binnenkort op terug.

Titel: De kinderen van Bolderburen
auteur: Astrid Lindgren
Originele titel: Alla vi barn i Bullerbyn | Mera om oss barn i Bullerbyn | Bara roligt i Bullerbyn
vertaling: Sydia Clark
illustraties: Ilon Wikland
uitgeverij: Ploegsma
ISBN: 90 216 1059 0
aantal pagina's: 288
verschijningsdatum: 1999 (Eerste druk Zweden 1957)


Follow on Bloglovin

3 opmerkingen: