Boeken algemeen

vrijdag 25 maart 2016

Ik wou dat ik anders was - Paul Biegel + Paul Biegeldag

Schrijver Paul Biegel met het Het eiland daarginds, het kinderboekenweekgeschenk van 1989
Bron: Wikipedia
Ieder jaar op 25 maart is het Paul Biegeldag. 25 maart is namelijk zijn geboortedag. Paul Biegel werd geboren op 25 maart 1925. Als jij nog leefde, zou vandaag zijn 91e verjaardag zijn.
Hij schreef tussen 1962 en 2006 meer dan 60 boeken, waarvan vooral de kinderboeken erg populair waren. Hij heeft dan ook meerdere prijzen voor zijn boeken gewonnen.

Als ik zijn bibliografie op Wikipedia bekijk, zie ik dat ik erg veel van zijn kinderboeken gelezen heb, waarvan er ook veel me bij zijn gebleven én waarvan er enkele tot mijn favorieten behoren.

Denk bijvoorbeeld aan De Kleine Kapitein, De dwergjes van Tuil, De Rode Prinses en natuurlijk Ik wou dat ik anders was.
De Kleine Kapitein las ik afgelopen zomer voor. Mijn recensie daarvan kun je lezen door op de titel te klikken.

Begin dit schooljaar begon ik in mijn klas met het voorlezen van Ik wou dat ik anders was. Ik kocht het boek een hele tijd geleden tweedehands via Marktplaats.

Ik had dat boek gekozen om voor te lezen, omdat ik dacht dat het de kinderen in de klas wel aan zou spreken.
Het gaat namelijk over een jongetje dat naar school gaat, maar het erg moeilijk vindt om te leren. Vooral de tafel van 7 vindt hij erg lastig. De anderen vinden hem maar dom en hij zou graag willen dat hij anders was. Die wens kan in vervulling komen als hij de tafel van 7 helemaal kent en die op weet te zeggen voor de volle maan. Als hem dat lukt, komt de Grote Tovenaar om zijn wens in vervulling te laten gaan.

Helaas bakt hij helemaal niks van die tafel van 7, maar komt er wel iemand om hem te helpen. Dat is Veertje. Een klein meisje die Anders net zo klein maakt als zijzelf is. Samen gaan ze op een wel heel bijzondere manier op zoek naar de tafel van 7.
Veel dieren komen hem te hulp, maar gemakkelijk gaat het allemaal niet. Anders' leven en dat van Veertje staan regelmatig op het spel.

Ik wou dat ik anders wasIk las het verhaal van Anders als kind en het heeft me nooit meer losgelaten. Nu, na het herlezen, begrijp ik dat nog steeds heel goed.
Wat een bijzonder verhaal.
Want, al vond Anders het op school allemaal heel moeilijk, in het échte leven weet hij zich heel goed te redden en is hij helemaal niet zo'n sufferd als iedereen dacht.
Voor veel dieren en voor Veertje is hij een held die helemaal niet hoeft te veranderen.

Inmiddels is het verhaal wel wat ouderwets op sommige vlakken. Tenminste, mijn exemplaar. Het boek verscheen voor het eerst in 1967. Ik heb een vijfde druk en heb gevonden dat de vierde druk uit 1983 komt en de zesde uit 1997. In 2009 is er ook nog weer een nieuwe uitgave geweest. Het taalgebruik daarin zal vast wel wat zijn aangepast. De illustraties zijn dat in elk geval wel.

In de schoolbibliotheek stond één van die nieuwere exemplaren en wat heel leuk was: Een paar kinderen konden niet wachten tot ik klaar was met het voorlezen van het boek, die hebben het zelf alvast vooruit gelezen.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Ik wou dat ik anders was
auteur: Paul Biegel
uitgeverij: Uitgeversmaatschappij Holland - Haarlem
ISBN: 90 251 0027 9
aantal pagina's: 176
verschijningsdatum: 1967






Follow on Bloglovin

1 opmerking:

  1. Het blijft een boek waar voor mij veel herinneringen aan kleven :)

    BeantwoordenVerwijderen