Boeken algemeen

maandag 29 februari 2016

De voorlezer van 6:27 - Jean-Paul Didierlaurent

Iedere week kom ik in de bibliotheek en iedere week kijk ik of er nog wat leuks uitgestald ligt op de thema-tafels. Dit keer stond er een zogenaamde humor-tafel.
Nieuwsgierig keek ik wat daar allemaal tussen lag. Het eerste 'boek' dat ik in handen had was het boek 'Burka Babes'. Die heb ik al staande doorgebladerd en was stiekem best grappig. (Okee, nu is het niet zo stiekem meer.) Zo n boek zou ik nooit mee naar huis nemen.

Een ander boek dat er lag was De voorlezer van 6:27. Een boek dat zo grappig moest zijn, dat er zelfs een smiley als pictogram op was geplakt door de bibliotheek.
Op de achterkant stond:

"De voorlezer van 6:27 is een betoverende en charmante roman over liefde voor boeken en voor het leven zelf."

Genoeg om het boek te willen proberen.

Zo gezegd, zo gedaan. Er lag nog een hele stapel andere boeken op me te wachten, maar met 183 bladzijden leek me dit wel een leuk tussendoortje.

Toen ik begon met lezen, kon ik niks grappigs aan het boek ontdekken, behalve dat het vlot geschreven is, waardoor het ook vlot leest.
Ik moest dus even omschakelen van het idee van een grappig boek naar een leuke roman.

Het boek gaat over de 36-jarige Guylain Vignolles die een vreselijke rotbaan heeft. Ik denk dat ik zelf van zijn baan depressief zou worden.
Thuis wacht er slechts een goudvis op hem om zijn verhaal aan kwijt te kunnen.
Maar Guylain is veel meer dan het leven dat hij leidt. Zo leest hij iedere ochtend voor in de trein van 6:27 die hij neemt naar zijn werk. Hij leest niet voor uit een boek, maar van losse bladzijden. Onsamenhangende verhalen. Losse flodders.
Als je erachter komt waarom dat is, dan begrijp je gelijk waarom hij de vreselijkste baan heeft die een boekenliefhebber zich in kan bedenken.

Behalve Guylain is er nog iemand die een baan heeft die absoluut niet weergeeft wie ze is. Zij schudt Guylain wakker uit zijn dagelijkse sleur.

Nadat ik de omschakeling gemaakt had naar de goede modus om dit boek te lezen, heb ik er echt van genoten en had ik hem zelfs in een middagje uit.

Wat mij betreft gaat die lachende smiley als picto van de zijkant van het boek af en komt dit boek niet meer op de humor-tafel. Ik wist niet dat ik me daar zo door zou laten beïnvloeden
Leg dit boek lekker bij de romans, waar hij thuishoort. Alhoewel ik hem dan denk ik niet gevonden had en mee naar huis genomen.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

De voorlezer van 6:27Titel: De voorlezer van 6:27
auteur: Jean-Paul Didierlaurent
Originele titel: Le liseur du 6h27
vertaling: Richard Kwakkel
uitgeverij: Xander Uitgevers
ISBN: 978 94 0160 292 1
aantal pagina's: 183
verschijningsdatum: november 2014


Bekijk op bol.com

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten