Boeken algemeen

zaterdag 13 februari 2016

Crossed (Matched #2) - Ally Condie

Ook na het lezen van deel 2 ben ik nog blij dat ik deze trilogie ontdekt heb.
En wat jammer dat ik Reached, het derde deel, niet klaar heb liggen.

De quote die ik heb uitgekozen voor op de afbeelding hiernaast, heb ik gekozen, omdat het de situatie in Crossed goed weergeeft.
-Door de Unie kun je zoveel kwijtraken, maar het is al een hele overwinning als je de manier waarop zelf kunt bepalen.-

Het is erg lastig om een review van Crossed te schrijven, zonder iets te verklappen. Er gebeurt  namelijk zoveel!
En dit keer kun je het niet alleen vanuit Cassia lezen, maar ook vanuit Ky. Dat geeft een extra dimensie aan het verhaal.
Ze zijn door de Unie uit elkaar gehaald. Cassie is hard aan het werk gezet om de herinnering aan Ky t laten vervagen. Maar dat laat ze niet gebeuren. Ze doet er alles aan om hem terug te vinden en gaat daarvoor nog verder tegen de regels van de Unie in dan ze al deed.
En dat terwijl Ky in de Buiten Provincies vecht voor zijn leven en nauwelijks nog hoop heeft Cassia ooit weer te zien, alhoewel de herinnering aan haar wel is wat hem op de been houdt.

Ook in Crossed  speelt poëzie en andere kunst van voor de Unie een belangrijke rol. Het geeft informatie die de Unie geheim wil houden voor haar burgers, maar ook hoop.

Behalve uit de oude teksten ontstaan er ook veel mooie nieuwe uit de uitspraken en gedachten van Cassie en Ky.

"Ik ben gewoon een vlinder, een rouwmantel, opgesloten in een cocon, met blinde ogen en kleverige vleugels. En plotseling vraag ik me af of het wel eens gebeurt dat een cocon niet opengaat, dat de vlinder simpelweg niet genoeg kracht heeft om eruit te breken."


De manier van schrijven is bij beide personages overigens nagenoeg hetzelfde. Ally Condy heeft zich voor verschillende personages geen verschillende schrijfstijlen aangemeten. Ik moest de naam boven de hoofdstukken dus iedere keer goed in de gaten houden om verwarring te voorkomen.

Met het boek dat ik had, had ik overigens nog wel een probleem. In mijn exemplaar van de bibliotheek zaten wat losse pagina's. Jammer, maar op zich geen probleem, alleen kwam ik er al snel achter dat er een pagina miste.
Ik ben wel door gaan lezen, maar het bleef me storen dat ik niet alles kon lezen.
Gelukkig heb ik met dank aan Matilde de ontbrekende pagina's ook kunnen lezen.

"Dat je kunt schrijven is niet wat je interessant maakt. Het gaat om wát je schrijft."

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes 
11984682Titel: Crossed
auteur: Ally Condie
Originele titel: Crossed
vertaling: Mechteld Jansen
uitgeverij: Lemniscaat
ISBN: 978 90 477 0402 7
aantal pagina's: 296
verschijningsdatum: februari 2012


Bekijk op bol.com


2 opmerkingen: