Boeken algemeen

donderdag 28 januari 2016

Matilda - Roald Dahl

2016: Dit jaar is het 100 jaar geleden dat schrijver Roald Dahl geboren werd.
Een goed moment om zijn boeken te herlezen, maar ook om ze voor te lezen en de kinderen van nu kennis met zijn boeken te laten maken.

Daarom begon ik dit jaar met het voorlezen van Matilda. Een boek dat ik als kind geweldig vond. Ik was benieuwd of ik dat nog steeds vond én of mijn zoontje van 8 het ook leuk zou vinden.
Op beide antwoorden is de uitslag positief.

Ik vond het erg leuk om het boek opnieuw te lezen. Net als bij wel meer jeugdboeken die ik vroeger las, verbaasde ik me over het taal- en woordgebruik. Dat ik ze toen niet heel moeilijk vond!
In Matilda zitten enorm lange zinnen. Soms struikelde ik er tijdens het voorlezen bijna over.
Maarja, voorlezen is ook heel anders dan zelf lezen.
De stukken waarin de ouders van Matilda of juffrouw Bulstronk aan het woord waren, vond ik trouwens geweldig om voor te lezen.

"Ik word doodziek bij de gedachte dat ik de volgende zes jaar met zulk tuig zit opgescheept. Ik zie wel dat ik zo snel mogelijk zo veel mogelijk van jullie van school moet zien te schoppen om niet stapelgek te worden."


In mijn herinnering had Matilda bijna het hele boek door magische krachten. In werkelijkheid is dat pas na driekwart van het verhaal.
De magische krachten zullen destijds wel veel indruk op me gemaakt hebben.
En, net als mijn zoontje, heb ik vast wel geprobeerd of ik met mijn ogen dingen kon laten bewegen.

Mijn zoontje vond het verhaal erg spannend. Hij had af en toe erg medelijden met Matilda. Ook juffrouw Engel vond hij zielig. Dat ze zo arm was!
Ik las meestal voor het slapengaan voor en heb hem na een hoofdstuk wel gerust moeten stellen en gezegd dat het allemaal wel goed zou komen ;-).

"'Het kind heeft al een verbazingwekkend aantal boeken gelezen,' zei juffrouw Engel. 'Ik wilde alleen maar weten of ze uit een familie komt waar veel goede literatuur wordt gelezen.' 

'Wij hebben het niet zo op boeken lezen,' zei meneer Wurmhout. 'Je kunt geen geld verdienen met op je achterwerk blijven zitten en romannetjes lezen. Wij hebben geen boek in huis.'"



Beschrijving

Matilda is briljant. Ze is een gevoelig meisje, dat geweldig goed kan leren. Maar haar vader en moeder behandelen haar als een onderkruipsel, niet als een dochter. Ze vinden haar maar een lastig persoontje, dat ze dulden totdat ze haar het huis uit kunnen jagen naar een ander deel van het land, of liever nog veel verder weg. Matilda kon praten als een volwassene toen ze anderhalf was, lezen met drie, en al vóór ze vijf jaar was, las ze boeken van wereldberoemde schrijvers zoals Dickens, Hemingway, Kipling en Steinbeck, en tóch vinden haar ouders haar alleen maar een lastpost. Matilda besluit zich eens goed kwaad te maken  Ze bedenkt heel slimme straffen voor haar ouders. En als het hoofd van de school, de gruwelijke juffrouw Bulstronk, haar ook wil aanpakken, ondenkt Matilda dat ze iets kan wat niemand kan.


Omdat het dit jaar 100 jaar geleden is dat Roald Dahl werd geboren, wordt er dit jaar iedere maand een van zijn boeken uitgebracht met een nieuwe cover én zijn vanaf dit jaar al zijn boeken als e-book beschikbaar.
Meer informatie hierover en over de overige activiteiten, is te vinden op de website van Hebban.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

De fantastische bibliotheek van Roald Dahl - MatildaTitel: Matilda
auteur: Roald Dahl
Originele titel: Matilda
vertaling: Huberte Vriesendorp
uitgeverij: De Fontein
ISBN: 90 261 0311 5 (42e druk, 2001)

aantal pagina's: 220
verschijningsjaar: 1988

Bekijk op bol.com


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten