Boeken algemeen

zondag 20 december 2015

Paper Towns - John Green (Boek + film)

"Ik had jou niet nodig, idioot. Ik heb jou uitgekozen. En toen heb jij mij weer uitgekozen. (...) En dat is zoiets als een belofte. In elk geval voor vannacht. In voorspoed en tegenspoed. In gezondheid en ziekte. In rijkdom en armoede. Tot de dageraad ons scheidt."



Eerder dit jaar kreeg ik het boek van Paper Towns zomaar cadeau. (Dankjewel Paulien!) Ik was er toen in begonnen, maar heb het na een paar pagina's aan de kant gelegd. Vast een ander boek dat voorrang kreeg, ik weet het niet meer precies.
Hoe dan ook, toen ik afgelopen vrijdag de film bij de bibliotheek zag, werd het toch echt tijd om het boek te lezen.
En aangezien ik met de #BOOKMASreadathon mee doe, vond ik het wel een leuk idee om hem in een dag uit te lezen. Zo gezegd, zo gedaan.

Beschrijving achterzijde boek:

Als Q (Quentin) en Margo negen jaar oud zijn, vinden ze een dode man. 
Die avond klimt Margo het slaapkamerraam en het hart van Q binnen. Maar hun levens gaan daarna verschillende kanten op. 
Negen jaar later klimt Margo opnieuw Q's kamer binnen. Ze neemt hem mee op een nachtelijk avontuur om nooit te vergeten.
De volgende dag is ze verdwenen. 

Margo blijkt aanwijzingen te hebben achtergelaten die alleen Q kan ontcijferen. Geïntrigeerd gaat hij op zoek naar het mysterieuze meisje, geholpen door zijn vrienden Ben en Radar, en Lacey, een vriendin van Margo. 

Maar wil Margo wel gevonden worden?

De grote vraag is eigenlijk niet zozeer wáár Margo is, als wel wíe ze is.

De eerste helft vond ik het boek niet zo heel boeiend en kwam ik maar moeilijk door de hoofdstukken heen. Ik was al over de helft voor het verhaal me wist te pakken.
Het boek is opgedeeld in drieën en pas bij het derde deel, eigenlijk een beetje de finale, begreep ik iets van de ophef die gemaakt werd over het boek.
Niet ieder boek hoeft je te liggen natuurlijk, al vond ik het zeker geen slécht boek en staan er veel mooie uitspraken in.

"(...) En nu is het leven de toekomst gewórden. Elk moment van je leven leef je voor de toekomst: je gaat naar school om te kunnen gaan studeren om een goede baan te kunnen krijgen om een mooi huis te kunnen kopen om je kinderen te kunnen laten studeren zodat zij een goede baan kunnen krijgen om een mooi huis te kunnen kopen en hun kinderen weer te kunnen laten studeren."


(Ik denk dat Margo zonder komma's spreekt...)

Als ik de film niet al in huis gehad had, was ik er vast niet naar op zoek gegaan. Ik heb dan ook grote delen van de film in de fast forward modus gekeken (sorry voor de fans). Eigenlijk heb ik hem alleen maar aangezet, omdat ik wilde weten in hoeverre de film en het boek overeen kwamen.
Tot op zekere hoogte kwamen ze dat. En ook hier gaat voor mij weer op: The book was better.

Pré voor de film was wel dat de eerste helft van het boek, waar ik niet zo enthousiast over was, al na een derde van de film voorbij was.
Uiteraard worden er in verband met de tijd die een film kan duren flink wat dingen weggelaten, maar ook veranderd. Waarschijnlijk om verfilming makkelijker te maken.

De uiteindelijke oplossing werd in de film veel makkelijker gevonden dan in het boek, wat het weer wat simpel maakte. Ik vond de zoektocht in het boek juist wel interessant.
Het verloop van het verhaal is op sommige stukken ook in een iets andere volgorde gegooid.

Wel grappig dat Ansel Elgort, die de rol van Augustus Waters in The Fault in Our Stars speelde, hier nog een gastrolletje heeft.

Nog een laatste quote:

"Als je de touwtjes kiest, stel je je een wereld voor waarin je onherstelbaar kapot kunt gaan. Als je het gras kiest, zeg je dat we allemaal tot in het oneindige met elkaar verbonden zijn, dat niemand van ons dood kan gaan zolang er nog iemand leeft."


Ohja, de film zou geschikt zijn voor kinderen vanaf 6 jaar. Daar zou ik mínstens 9 van maken. Voor kinderen van 6 die de ondertiteling nog niet kunnen lezen is het niet zo erg, maar wat die jongens zeggen met elkaars moeder te willen doen...

Klik hier om mijn recensie van The Fault in our Stars te lezen.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes


Titel: Paper Towns
auteur: John Green
Originele titel: Paper Towns
vertaling: Aleid van Eekelen-Benders
uitgeverij: Lemniscaat
ISBN: 978 90 4770 737 0
aantal pagina's: 300
verschijningsdatum: juni 2015

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten